Annons:
Etikettrosor
Läst 1667 ggr
parsley
2016-05-08 09:34

Föröka ros

Jag har för mig att man kan föröka Rosor genom att stoppa ner en gren i en kruka med jord. Någon som vet hur man går tillväga mer exakt eller vad metoden kallas? När ska man göra det och hur lång tid tar det innan grenen rotar sig?

Annons:
Åsa S
2016-05-08 10:50
#1

Stickling, man tar ett nytt fint toppskott ca 1 sekatör lång. bladar av det som hamnar under jord. Sticker ner i lucker och porös jord fuktar jorden, sätter plast över med lite lufthål i  och ställer på en skuggig plats i trädgården. Det kan ta flera månader innan sticklingen rotar sig och vissa sorter funkar det inte alls på.

Sabinan
2016-05-09 00:26
#2

Jag har tagit sticklingar på min New Dawn (klätterros). Jag stack dessa i 2/3 sand blandat med 1/3 blomjord och stack sticklingarna runt kanten på en kruka, vattnade och lät de vara på skyddat ställe i N/V-läge under hösten och vintern. Av 8 sticklingar tog sig alla utom två.
Det viktiga är att rosen är rotäkta (dvs inte ympad) , då det annars kan det påverka härdigheten.

Det är roligt att sticklingsföröka, har provat detta med allt från Rosor, paradisbuske, buxbom, lavendel mm. För det mesta går det väldigt bra.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
2016-05-09 08:39
#3

Nästan alla Rosor kan förökas med sticklingar. Pimpinellrosor har bara rotningsförmåga under 1-2 veckor under året. Daggros är tveksamt om de bildar rötter, men är fröstabila och brukar självså sig rikligt.

Rosor brukar vara okulerade (när ett "öga" får växa fast i en grundstam). Ympning är när man "monterar" dit en hel ympkvist på en grundstam.

Sabinan
2016-05-10 12:19
#4

#3 Ja, naturligtvis. Rosor brukar vara okulerade 🙂
Fel av mig.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: