Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6072 ggr
Maria
2016-05-05 12:38

Ohyra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina olivträd ser ut så här på grenarna. Någon som vet vad det kan vara?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2016-05-05 12:40
#1

De har några år på nacken och jag brukar övervintra dem i uterummet men detta har jag aldrig sett innan.

Det är som små skal med något vitt inuti. Vissa blad har också blivit klibbiga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-05-05 12:42
#2

Sköldlöss oerhört svåra att bekämpa och de sprider sig lätt till andra växter, sköldarna skyddar insekterna mot bekämpnigsmedel. Medelhavsväxter är reaa rama magneterna för denna typ av ohyra och bör inspekteras ofta, känner man att det är klibbigt på blad/ fönsterbräda bör man inspektera noga lössen utsöndrar klibbig honungsdagg.

Maria
2016-05-05 12:44
#3

Aha, det är alltså små löss innanför skalet?

Är det bara att kassera eller kan man krafsa bort det från grenarna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-05-05 12:56
#4

Man kan skrapa bort och behandla med medel 1-2ggr i veckan i ett par månader + isolera från andra växter så de inte sprider sig de är som sagt svårbekämpade och det verkar som den haft det ett bra tag så det kan vara bra att inspektera alla växter som stått i närheten speciellt på stammarna och under bladen de sitter gärna i närheten av bladnerver.

(som alternativ kan man ställa ut växten i trädgården och inte bekämpa utan låta alla naturliga fiender  ta hand om problemet. Fast man kan nog behöva skydda växten mot frost såhär års.)

Maria
2016-05-05 13:12
#5

#4 Ja, det har redan åkt ut😉

Jag har bara vattnat som vanligt under vintern och inte tittat så noga så jag har missat detta.

Kan de sprida sig till t.ex. Pelargoner? 

Jag har två Bouganvilla som jag gissar kanske är smittade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-05-05 14:00
#6

Ja de kan sprida sig till många växter bäst kolla alla.

Annons:
Bjornen
2016-05-05 21:36
#7

Sköldlöss vill ha växter med ganska hårda stammar och pelargon är nog osannolikt att de drabbas. Sköldlöss är lätta att bekämpa, genom att vända plantan upp och ner i en vattenbehållare med rent vatten. Låt stå ett dygn och alla utvecklad löss dör samt nästan alla ägg. Eftersom inte 100 % av äggen dör får man räkna med en ytterligare behandling efter 2-3 veckor.

Problemet kan vara om olivträdet är stort, men en vattentunna kanske räcker till.

Maria
2016-05-06 06:16
#8

#7 Åh tack. Det låter förhoppningsfullt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-07-23 16:02
#9

Jag återkommer med en fråga i denna tråden.

Om man så att säga tar död på lössen med fingrarna eller med en tandborste kan de då leva vidare i jorden den ramlar ner i?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
2016-07-24 09:17
#10

Det finns visserligen sköldlöss som lever på växtrötter men det bör vara särskilda arter. De som växer på grenar brukar inte angripa rötterna. De borde kunna klättra upp från jorden till stammen.

Maria
2016-07-24 09:19
#11

Jag ska försöka lägga in en bild på hur de ser ut idag.

Jag klippte ber dem rejält och planterade om och de verkar ha tagit sig och jag kollar lya löss noga.

Kanske har jag lyckats😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-07-24 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kommer en bild på ena trädet. Ingen särskilt bra bild men men… Det är nog ganska gammalt för stammen är tjock så jag blir glad om det överlever.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
2016-07-25 08:55
#13

Det syns inga sköldlöss på bilden, men syns att det varit sköldlöss tidigare.

Annons:
Maria
2016-07-25 10:12
#14

#13 Hur kan man se det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
2016-07-25 12:59
#15

Det brukar bli lite märken eller färgförändringar på barken som ofta skimrar i vitt.

Maria
2016-07-25 13:52
#16

Aha. Tack så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2017-05-16 09:40
#17

Kan man lyckas med manuell bekämpning, plocka bort lössen med fingrarna?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2017-05-16 09:45
#18

#17 Jag tog bort "lössen" bara med fingrarna och så planterade jag om olivträden och klippte ner dem rejält.

Jag har ingen bild men denna våren så lever de så fint och inga stammar verkar angripna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
2017-05-16 10:40
#19

Jag upptäckte det nyss. Vindruvsplantan som är angripen är för stor at behandla på annat sätt än med kemikalier eller för hand och jag vill inte använda något giftigt i växthuset  - och ingen annanstans i min trädgård heller. Hoppas det räcker med att plocka dem lite då och då.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2017-05-16 10:41
#20

Aj då. Vi har tre större vindruvsstockar men jag har kollat igenom och de verkar inte angripna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Emo
2017-05-16 14:07
#21

Jag fick 50 klasar på rankan i växthuset och 50 klasar på utomhusrankor i höstas. Hoppas på fler rankor lite här och där, för druvorna är ju så användbara - och goda.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2017-05-16 14:46
#22

Vi har också skördat mängder med druvor och även gett bort en massa så jag hoppas också på stor god skörd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: