Annons:
Etiketterträdgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 1713 ggr
MagArne
2016-05-03 13:03

Maskin till hobbyodlaren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har efter mycket svett och slit grävt bort grässvålen och vänt jorden till ett 3x5m trädgårdsland. Till nästa vår vill jag att trädgårdslandet ska varav minst 10x5m och slutligen ca 100m2 men vet inte hur jag ska orka detta.

Har ni tips på prisvärda maskiner som kan bryta ny odlingsyta men samtidigt fungera till att underhålla befintliga odlingsytor?

Annons:
Niklas
2016-05-03 13:34
#1

Jordfräs brukar vara bra till det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Halvdansken
2016-05-06 11:55
#2

Jag hade faktiskt inte satsat på en maskin. Jordfräs kan sprida ogräset istället för att ta bort det.
Bästa tricket jag hört om att omvandla gräs till odlingsmark, är att täcka det med halm i ett år. Gräset dör, och halmen kan vändas ner som jordförbättrare efteråt.
När odlingarna väl är igång, borde underhållet vara minimalt. Täck gångar o annat med gräsklipp, halm, tidningspapper, flis, markduk eller vad du nu har, så begränsar du ogräset där. Man får givetvis hålla rent bland själva odlingen, men det är väl begränsat hur mycket det blir.
100 kvm är inte så attans mycket.  10 x 10 meter. Skulle tro att du har svårt att få in en maskin där.
Eller köp pallkragar och odla upphöjt (det har du redan, kan jag se på bilden). Jag är själv igång med att lägga ut 10  nu, vissa i dubbel höjd. Lägg tidningspapper i botten, det kväver det rotogräs som finns. Fyll på med jord och kompost, täck gångarna med nåt. Enkelt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MagArne
2016-05-10 14:26
#3

Kan det tänkas går bra att lägga tidningar med en tjock presenning över istället för halm för det har jag nog svårt att få tag i?

Halvdansken
2016-05-10 15:00
#4

Tror jag nog. Vet inte ens om du behöver en presenning, det har man ju inte över halmen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: