Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4959 ggr
Eldflinga
5/2/16, 3:03 PM

Bambu i zon5?

Har någon här erfarenhet av olika Bambu-sorter i zon 5?
Jag planterade en Bambu för några år sedan och den är hög, ståtlig och välväxt, tyvärr minns jag inte vilken sort det är.

Efter det har jag prövat att plantera två Bambu till, men båda har dött.
Tar tacksamt emot råd! 🙂

Annons:
tlover
5/2/16, 3:45 PM
#1

Bergsbambu ska klara 30 minus har jag för mig. Det var den vi hade tänkt testa här (zon 7) men jag har inte hittat det nån stans.

l'm back

Eldflinga
5/2/16, 4:04 PM
#2

#1. Tack för tipset, då är det antagligen det jag har nu! 🙂

Jag vet inte hur ni har det, men här kan jag beställa hem växter som inte normalt säljs i butiken - det kostar inget extra. (Blomsterlandet)

Undrar om det finns olika sorters Bergsbambu, för när jag slog upp det skulle de enligt Blomsterlandet inte ens tåla min zon 5?
Lycka till med din egen Bambu - hoppas du hittar en som tål det hårda klimatet!

Bjornen
5/2/16, 6:54 PM
#3

Jag har två olika arter av bambu i zon 6 som är omkring 20 år och småväxta som jag specialbeställde från någon av mina leverantörer. Totalt finns mer än tusen arter bambu och några växer vild i Europa. Släktet Fargesia är olika arter av bergsbambu. Svenska artlistor upptar åtminstone 10 arter.

Eldflinga
5/3/16, 12:14 PM
#4

#3

Hej Bjornen, tack för förklaringen. 
Om det går bra skulle jag gärna vilja veta vilka arter, och namnet på dem det är du har? För de borde klara sig bra hos mig. Naturligtvis skulle jag föredra en högrest sort, men även småväxta bambu är tilltalande. Du har ingen erfarenhet av svartbambu? Eller vet om de är härdiga här? De är otroligt stiliga tycker jag. 🙂

Bjornen
5/3/16, 9:10 PM
#5

Jag minns tyvärr inte vilka arter jag planterade, men jag valde de härdigaste. Bambu är inte min starka sida, fast jag har studerat de riktigt högväxta arterna i Nikita botaniska trädgård ganska noga.

Eldflinga
5/4/16, 7:55 AM
#6

Det låter som en intressant och härlig resa Bjorden, till Nikita botaniska menar jag! 🙂
Om du dyker på information om härdiga arter får du gärna komma ihåg den här tråden, för bambu har blivit en av mina favoriter och jag vill gärna få fler högresta, men även lägre arter att överleva i min trädgård.

Annons:
Bjornen
5/4/16, 8:32 AM
#7

Jag har besökt Nikita totalt fem gånger och gjort en del guidningar där. Nu senast försökte jag undervisa deras guider om olika växters latinska namn, eftersom deras kunskap om växtlatin är mycket dålig.

Bjornen
5/4/16, 8:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Från "bambuskogen" i Nikita.

Eldflinga
5/5/16, 9:45 AM
#9

Läckert - så ska det se ut! 😎
En bambuskog vore något av en dröm för mig!

Roligt med en så kunnig medlem här på sidan.
Svårt att tro de är okunniga på de latinska namnen för här är även vi lite mer "okunniga" trädgårdsfantaster ofta insatta i ämnet, till viss del i alla fall. 🙂
Har själv besökt många privata och botaniska trädgårdar runt om i världen, men för mig är det mer upplevelsen som är huvudsyftet - och inspirationen så klart!

Om jag får fråga, vad är ditt huvudintresse när det gäller växter?
Och vilka är dina privata favoriter, nu vet jag ju att du bor i en zon högre än mig, så jag passar på att fråga när jag har en så insatt person på tråden!

Bjornen
5/5/16, 9:28 PM
#10

I min visningsträdgård har jag 3.000 olika växter och har nog odlat kanske 8.000 olika under årens lopp. Gräs (som bambu) och halvgräs är inte mitt specialämne eftersom artbestämningen är svår. Annars är jag intresserad av alla växter och särskild udda varianter och gammaldags växter (odlade före första världskriget). Snart aktuellt med röda harsyra och svavelsippa som jag tycker om

.

Eldflinga
5/6/16, 9:25 AM
#11

God morgon Björn och tack för svar, hittade din profil och där fanns ju mängder av spännande saker att läsa! tyvärr vet jag inte var jag hittar ditt "fotoalbum"? För jag skulle gärna vilja se bilder från din visningsträdgård. 

Jag förstod inte vilken dignitet du är i trädgårdsvärlden, och nu får jag även läsa på om svavelsippa och röd harsyra, för det har jag aldrig hört talas om innan. 🙂

Önskar dig och alla andra en fin vårtid i trädgårdsvärlden! Själv ska jag ut och fortsätta med min små trädgårdsprojekt..

Upp till toppen
Annons: