Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 4738 ggr
Eda
5/1/16, 4:47 PM

Blå tulpaner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

På en buss och kanalresa till Holland nu i år besökte min man och jag Keukenhof med dess fantastiska blomsteranläggningar. På hemvägen gjorde vi ett stopp för att köpa lökar. Eftersom vi bara har balkonger blev mina inköp mycket måttliga, d.v.s. det blev bara blåa tulpaner. Några pulade jag ner i balkonglådorna och ett par planterade jag hos min dotter som har en riktig trädgård.

Enligt försäljaren skall tulpanerna komma upp och blomma om sex veckor, enda kravet var att de skulle vattnas rikligt! Detta tycker jag verkar osannolikt, är det någon som har någon erfarenhet av 6-veckors-tulpanodling?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Åsa S
5/1/16, 5:06 PM
#1

Kan ju vara köldbehandlade tulpaner såna köper man då man odlar snittulpaner men något mer än 6v kan det nog ta. Tyvärr finns det inga såna där knallblå tulpaner utan sorten du köpt går nog mer i tonen rosa-lila vanligtvis. Ställen som säljer blå tulpaner, Rosor etc. har  photoshoppat bilderna jag brukar undvika handla hos säljare som marknadsför blå Rosor och tulpaner med photoshoppade bilder.

Eda
5/1/16, 5:27 PM
#2

Du har säkert rätt beträffande färgen, jag köpte dem mest av nyfikenhet. Om det blir något av dem återkommer jag med bild!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Bjornen
5/1/16, 6:30 PM
#3

Snittblommor kan fås till den klart blåa färgen, med färgämnen i vattnet.

Eda
5/1/16, 8:38 PM
#4

När jag alldeles nyss googlade på blå tulpaner hamnade jag på en artikel från Sköna hem: **Tulpaner – 21 fakta alla som älskar tulpaner borde känna till.
**
Där det stod det bl.a. att ”Tulpaner finns i alla färger utom blått” ! Så det skall bli spännande och se vilken färg mina tulpaner får, om de kommer upp.

Vad jag också läste i artikeln var att det finns 7000 registrerade tulpansorter och att tulpaner ofta får namn efter kända personer. Exempel på svenskar som har fått tulpaner uppkallade efter sig är Ingmar Stenmark, Abba och Prinsessan Victoria.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Halvdansken
5/1/16, 8:47 PM
#5

Jag har dem, och de är lila. Snygga ihop med lila allium (den där mest vanliga), exakt samma nyans.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Eda
9/30/16, 8:03 AM
#6

De rackarna kom överhuvudtaget inte upp, så jag är fortfarande ovetande vilken färg de skulle haft! Jag får se om de vågar sig fram till våren.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
mariatingsund
9/30/16, 11:33 AM
#7

Det syns på förpackningen också att de har blåtonat färgen (photoshoppat) , för det gröna runtomkring också går i blått.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: