Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3410 ggr
ricmatt
2016-04-27 12:33

Höga träd inomhus? som klarar värme...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vill hitta nån form av träd som kan vara i stor kruka. Trädet får gärna bli 3-4m och ha ganska samlad krona och enkel rak stam (ingen buske). Vi har mycket fönster och det blir lätt varmt så något som tål lite. Gärna större blad. Får givetvis gärna bära frukt men inget måste. Rummet det kommer stå i är både luftigt och ljust (se bild)

Så vad skall jag ha :)

Tack på förhand.

Annons:
Inkanyezi
2016-04-27 12:49
#1

Det är svårt att få höga träd att hålla sig till en så begränsad höjd, men det finns massor av träd du kan sätta. Om du vill starta från början och låta det växa några år, kan du ta praktiskt taget vilket subtropiskt träd som helst eller också några tropiska.

Du kan plantera en mangokärna, eller en avocado, men det blir sedan din sak att begränsa trädets höjd, för de brukar växa till mellan tjugo och trettio meter när de växer fritt. Det tar ganska lång tid. Det finns också en hel del träd med vackra blommor, som hibiskus och magnolia.

Många fikusarter är lättare att hålla inom gränser, och det är inte någon jättehöjd att nå uppemot fyra meter.

Bjornen
2016-04-28 06:41
#2

Magnolia har svårt att fungera med jämn temperatur, då den vill ha en kylig eller kall viloperiod. Många av medelhavsväxterna kan bli ordentligt stora om det än tar lång tid.

Tant Grön
2016-04-28 11:33
#3

Lime om du vill ha frukt. Papaya har fina blad men vet inte om den ger frukt inne.
Läste om en familj som odlade banan inne och fick frukt.

Inkanyezi
2016-04-28 16:43
#4

Nästan alla frukter behöver pollinering, och en del av dem behöver pollineras från en annan individ. Störst chans på frukt kan man kanske få med två träd. Pollinering kan man göra med en pensel.

Bjornen
2016-04-29 06:29
#5

De flesta fruktbärande växter använder man ympade eller sticklingförökade plantor som ger blomning och bra skörd. Frösådda exemplar ger oftast dålig blomning och ännu sämre fruktbildning. En del är självsterila och behöver korspollineras och ofta av olika sorter.

Åsa S
2016-04-29 07:39
#6

Rumslind tänkte jag först då jag såg bilden men den växer ju mera busklikt. Annars fin grön färg och rätt stora blad och skräpar lite.

Kanke nån slags fikus med flätad stam de bruka ju kunna stå i rätt jämn temperatur åre runt.

Annons:
Tant Grön
2016-04-29 13:32
#7

Tänk på att en del växter kräver sval övervintring, så välj inga såna.
Rumslind är fin, även rumslönn. Den odlade jag inne och den blev som ett stort träd. Även hibiskus på stam är fin.

Aloe.Vera
2016-04-29 21:24
#8

persiko träd kanske? dem kan man ju polera med pensel har jag för mig.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Åsa S
2016-04-30 07:23
#9

Fast persika behöver en period med vinter för att bilda blomknoppar.

Upp till toppen
Annons: