Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 3171 ggr
Bjornen
2016-04-03 05:40

Maskros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maskros av okänd art.

Annons:
kaninsköld
2016-06-02 15:03
#1

Hur artbestämmer man maskrosor?

Mvh Kaninsköld

beem
2016-06-03 20:38
#3

Påminner om Tussilago.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

DesK
2016-06-03 22:23
#4

Maskrosblad är goda i sallad, påminner mycket om den nu så populära ruccolan

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bjornen
2016-06-04 06:28
#5

I Sverige finns omkring tusen småarter och består av 14 sektioner. Jag har sysslat mycket med artbestämning av växter, men än så länge har jag bara nosat på maskrosbestämning. Min bild visar en rysk maskros från Krim och växer mitt i Simferopol och kan möjligen vara en endemisk art.

Carmarino
2017-05-26 09:39
#6

Har ni mycket maskrosor i gräsmattan kan ni göra maskrosmarmelad av blommorna. Det krävs 4 dl av de gula blombladen (plus lite andra tillbehör). Hur marmeladen smakar vet jag inte, för jag har inte testat själv. Funderar dock på att ge mig ut och leta maskrosor nu. 🙂

http://maud.hemmets.se/koka-gyllene-maskrosmarmelad/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Angeliina
2017-05-27 16:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Är det skillnad på maskrosblad och maskrosblad? Här kommer bilder på 2 st olika  "maskrosor", är det spetsigare ett maskrosblad eller nån liknande växt? Tänkte göra maskrossallad men är tveksam.

Carmarino
2017-05-27 16:20
#8

#7 Det finnas många olika varianter av maskrosor, och bladen skiljer sig en hel del både i utseende och smak - åtminstone enligt den här kvinnan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bjornen
2017-05-28 08:12
#9

Maskrosen är apomiktisk och bildar frön (egentligen groddar) utan befruktning.  När sedan befruktning sker uppstår i princip nya arter. Många av arterna är sällsynta och ser inte riktigt ut som maskros, vi känner från gräsmattan. Största skilnaden i smal mellan olika maskrosblad är växtplatsen. Ju soligare läge dessto bittrare smak, Som bladgrönsak odlas den bäst som endiver.

penke
2017-05-28 15:54
#10

 Det är skillnad på dem, olika  "sorter"
 har funderat på det (om jag har blivit knäpp/are) när jag skördat
 suttit i gräsmattan, klippt av det gula från resten, hur mycket de skiljer sig åt.
 skådat tusentals blommor  *ler*

Vackra blommor som ger ett gott vin,
maskros-sirap har jag kokat, rötter har jag torkat
( den är nästan skrämmande, hela är mycket större än det ovan jord) 
 bara enstaka blad i sallader,  funkar bäst Väldigt färska (?)

Upp till toppen
Annons: