Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Maskros

2016-04-03 05:40 #0 av: Bjornen

Maskros av okänd art.

Anmäl
2016-06-02 15:03 #1 av: kaninsköld

Hur artbestämmer man maskrosor?

Anmäl
2016-06-03 16:07 #2 av: Rhonda

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/tarax/welcome.html

Anmäl
2016-06-03 20:38 #3 av: beem

Påminner om Tussilago.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2016-06-03 22:23 #4 av: DesK

Maskrosblad är goda i sallad, påminner mycket om den nu så populära ruccolan

Désirée

Anmäl
2016-06-04 06:28 #5 av: Bjornen

I Sverige finns omkring tusen småarter och består av 14 sektioner. Jag har sysslat mycket med artbestämning av växter, men än så länge har jag bara nosat på maskrosbestämning. Min bild visar en rysk maskros från Krim och växer mitt i Simferopol och kan möjligen vara en endemisk art.

Anmäl
2017-05-26 09:39 #6 av: Carmarino

Har ni mycket maskrosor i gräsmattan kan ni göra maskrosmarmelad av blommorna. Det krävs 4 dl av de gula blombladen (plus lite andra tillbehör). Hur marmeladen smakar vet jag inte, för jag har inte testat själv. Funderar dock på att ge mig ut och leta maskrosor nu. Glad

http://maud.hemmets.se/koka-gyllene-maskrosmarmelad/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-05-27 16:06 #7 av: Angeliina

Är det skillnad på maskrosblad och maskrosblad? Här kommer bilder på 2 st olika  "maskrosor", är det spetsigare ett maskrosblad eller nån liknande växt? Tänkte göra maskrossallad men är tveksam.

Anmäl
2017-05-27 16:20 #8 av: Carmarino

#7 Det finnas många olika varianter av maskrosor, och bladen skiljer sig en hel del både i utseende och smak - åtminstone enligt den här kvinnan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-05-28 08:12 #9 av: Bjornen

Maskrosen är apomiktisk och bildar frön (egentligen groddar) utan befruktning.  När sedan befruktning sker uppstår i princip nya arter. Många av arterna är sällsynta och ser inte riktigt ut som maskros, vi känner från gräsmattan. Största skilnaden i smal mellan olika maskrosblad är växtplatsen. Ju soligare läge dessto bittrare smak, Som bladgrönsak odlas den bäst som endiver.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.