Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar

Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsdesign, -trender och -prylar

Blomlådor i zink

2016-03-23 15:08 #0 av: smellcaramell

Har någon tips på butiker med blomlådor + snygga hållare i zink. Ska så blommor att ha på altanen nu och vill då gärna ha de i blomlådor av zink sedan när det är dags för de att flytta ut. 

Något liknande dessa är vad jag söker: 

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bloml%C3%A5deh%C3%A5llare-weibulls-zink-851530

http://www.icahemma.se/blomlada-zink-70cm-nyby-p-20428-c-2105.aspx

och helst så billigt som möjligt för en fattig student ;)

Anmäl
2016-03-25 19:11 #1 av: Aloe.Vera

tyckte jag såg blomlådor i zink på jim o fix..

Anmäl
2016-04-01 06:56 #2 av: Bjornen

Odla inte ätbara växter i zinklådor. Vissa prydnadsväxter kan också vantrivas i zinklådor eftersom zink kan vara giftigt för vissa arter.

Anmäl
2016-04-01 13:06 #3 av: Aloe.Vera

#3 jag köpte odlingsbäddar i zink, varför säljs dem om det är giftigt.?

har flyttat över jordgubbarna dit, behöver jag flytta dem igen tro

Anmäl
2016-04-01 18:31 #4 av: smellcaramell

#2 googlat om det och hittar ingen källa som säger att man inte ska odla vissa saker i zinkbaljor, överallt står det att det är ok så länge man har
själva baljan i skuggan/växten klarar av lite varma rötter, så undrar varför det inte är okej? :)

Anmäl
2016-04-01 21:34 #5 av: Bjornen

Zink är giftigt för nästan alla växter i större mängd och endast zinkviol tål zink bra. Så visst är zink giftigt för växter. Frågan är om zink kan lösas ut ur zinklådor i tillräckligt starka doser. Det vet jag inte, men risken ökar med lågt pH-värde och jag skulle inte alls odla kalkskyende växter direkt i zinklådor. Jag skulle nog inte alls odla växter i zinkmaterial direkt, men som ytterkruka är det inga problem. Dessutom tycker jag inte om zinkprodukter och kanske mest för att jag vet att det är ett giftigt material och gruvbrytningar orsaker miljöproblem. Tyvärr har det gått mode i trädgårdsbranchen och man har inte alltid tänkt på växternas bästa utan bara estetik. Zink är också giftigt för människor i högre doser. 

Anmäl
2016-04-02 17:38 #6 av: Aloe.Vera

Bjornen du som är så duktig, hur är det med just jordgubbar och zink då? är det farligt.. ligger så där halv skuggigt med ändå soligt läge..

Anmäl
2016-04-02 22:28 #7 av: Bjornen

Jag vet inte hur känslig jordgubbar är och beroende på hur mycket av zinken kan tas upp av växterna. Om de än växer och mår bra skulle jag tro att det kan bli ökade halt i bären. (?)

Anmäl
2016-04-03 11:00 #8 av: Aloe.Vera

är det dåligt om det blir halt i bären? vad menar du egentligen Skäms

Anmäl
2016-04-03 21:37 #9 av: Bjornen

Zink är giftig för växter och djur. Högre halt betyder mera av giftet. Små mängder behöver både växter och människor.

Anmäl
2016-04-03 21:38 #10 av: Aloe.Vera

bör jag plantera om dem?

Anmäl
2016-04-03 21:42 #11 av: Bjornen

Jag skulle göra det.

Anmäl
2016-04-03 21:51 #12 av: Aloe.Vera

då gör jag nog det, . tack.. hoppas dem klarar sig, har ju ganska nyligen flyttat över dem dit Skäms

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.