Annons:
Etikettrosor
Läst 8675 ggr
Aloe.Vera
2016-02-12 11:30

odla rosor från frö, hur?

jag har fått hem lite frön från Rosor

nu undrar jag hur ska jag göra.

ska de köldbehandlas ? hur gör man då?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Annons:
Aloe.Vera
2016-02-12 11:30
#1

det är frön från buskros och klätteros om det gör någon skilland

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Åsa S
2016-02-12 21:13
#2

Det är väldigt sällan man brukar föröka Rosor med frö eftersom de inte är fröäkta.

Rosfröer brukar behöva kallstratifiering så stoppa ner dem i en kruka och ställa ut den i trädgården på skyddat ställe. Optimal temp vid kallstratifiering är runt nollgradigt och de kan behöva några månaders kallstratifiering.

Aloe.Vera
2016-02-14 09:32
#3

blir det inga Rosor av frön då?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Åsa S
2016-02-14 13:12
#4

Jo det blir Rosor men ofta blir det för det  mesta nån slags vildartsliknande ros de blir inte lika mammaplantan. Vid fröförökning så sker en pollinering och pollen/frömjöl kommer från en annan ros, generna blandas och varje frö blir en unik avkomma. När man tar fram nya sorter så frösår man och utav flera hundra plantor kanske nån av dem är tillräckligt bra att bli nån ny sort. För det mesta så förkas Rosor vegetativt ex. genom okulering.

Aloe.Vera
2016-02-14 13:16
#5

okej , men det kommer Rosor på, färg spelar ingen roll,  bara det inte blir en tagg buske med inga Rosor .

tar det lång tid innan den blir lagom stor då innan man kan plantera ut den.

ska den köldbehandlas nu innan plantering eller,, hahaha har noll koll

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Åsa S
2016-02-14 13:41
#6

Köldbehandling = man sår fröerna som normalt och låter sålådan stå inomhus ett par dagar sedan ställer man ut den. Man härmar naturen vid köldbehandling. Det kn ta 3-5år innan busken är stor nog att bilda blommor + det tar ju ibland lång tid innan fröerna gror det kan ta flera månader men nån slags planta borde du kunna plantera framåt sen sommar-tidig höst eller så.

Annons:
Aloe.Vera
2016-02-14 16:02
#7

det kanske blir lättast att bara köpa några vackra Rosor till våren och plantera ut dem hahahaaha ❤️

min moster i utlandet brukar göra saft på rosenblad, men jag undrar nu, är det någon som vet om man kan göra det på alla Rosor , eller är det en speciell ros man väljer då?

hennes smakade godis och var rosa, supergott att dricka.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Åsa S
2016-02-14 16:10
#8

Om det är sylt och saft och sånt du ska göra är det buskrosor av äldre typ som doftar starkt och är välfyllda med mycket rosblad d ska välja bland. Så det är bara att låna en rosenbok på biblioteket och titta på bilder av riktigt doftande äldre buskrosor och sedan välja sort/sorter som passa i jordmånen + i odlingszonen där du bor + som du tycker är vackra såklart.

Aloe.Vera
2016-02-14 16:17
#9

buskrosor, typ nyponrosor då.

om man går till en trädgårdshandel o letar buskros då, passar alla sorter till syltar o safter?

ska kolla efter böcker på biblan. men det kanske bara står sort o namn då ..hm

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Åsa S
2016-02-14 17:36
#10

Nej inte nyponrosor, du ska ha  gammeldags buskrosor inte vilken buskros somhelst. Gammeldags buskrosor är gamla rossorter med stora fyllda blommor och de doftar starkt. Nyponrosor är mera vilarter och de har ju enkla blommor. Gammeldags Rosor är inte lika ömtåliga som moderna hybrider, de kan bli flera hundra år i en trädgård. Kostar ofta mer än moderna hybrider men man får ju mera långlivade växter i gengäld.  Många gammeldags buskrosor är engångsblommande.

Här hittas bild på en av de hundratals gammeldags buskrosor som finns.

http://gardener.blogg.se/2009/july/arets-ros-2009.html

Det brukar finnas flera fina rosbiblar på biblioteket och man kan läsa mycket om de olika rosgrupperna och vad de passar till, historia etc.

Det är de starkt vädoftande sorterna som passar till att äta, många moderna hybrider doftar för svagt eller inte alls så de smakar just inget heller.

VildaVittra
2016-02-14 18:30
#11

Apotekarrosen är en starkt doftande gammeldags ros som brukar vara både billig och lätt att få tag på. Odla.nu hade den förra säsongen. Vill du ha riktigt köttiga nypon, så är det vresrosen du ska ha, men den förvildas lätt och blir ett ogräs, så kanske inte så lämpligt att ha i en villaträdgård. 

Och om du gillar rossaft, så borde du prova på att göra syrensaft, då ska man ha de blå/rosa bondsyrenerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sjuttan
2016-02-21 00:41
#12

Det finns rosfrön att köpa! Där borde man åxå kunna få tips om odling. Tror det var på Impecta jag såg dem. Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Åsa S
2016-02-22 07:24
#13

Jo impeca säljer frön men detta är mera vildarter + även där får man stor variation vid frösådd. +Impecta är nog inte riktigt rätt källa ifall man vill ha såråd de säljer ju även frön som måste sås färska, är de torkade i påse som impecta har så är de ju nästan till 100% stendöda gissar de inte har den bästa kunskapen om fröerna utan de är mera försäljare.

Annons:
Sjuttan
2016-02-23 16:44
#14

Oj då! Det var en rejäl sågning! Kommer man med sådana påståenden hoppas jag man har fakta som kan bevisa det man säger.Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Åsa S
2016-02-24 11:20
#15

Jodå viss kunskap har jag om växter och vet vilka man inte kan sälja som torkade frön etc. det får man lära sig på universitetet när man läser till trädgårdsingenjör och då ser man snabbt bara genom att läsa katalogerna de ger ut ifall firmorna har bra kunskap om växter och hur de förökas.

Sjuttan
2016-02-26 17:07
#16

Men säljer dom frön som är näst intill 100% döda så måste väl någon stoppa dem! Det är ju bedrägeri!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Åsa S
2016-02-26 21:15
#17

Det finns just inga lagar mot att sälja sånt som inte funkar eller inte är vad de säger det är när det gäller växter. Det finns många firmor som säljer  photoshoppade växter som inte alls ser ut så i verkligheten, frön till växter som är sterila och inte sätter frön, tveksamt härdiga äppelträd etc. Det är ofta upp till köparen att söka information om växterna innan man köper. +Ju mer information man själv har desto lättare hittar man de bra firmorna

Tant Grön
2016-02-26 22:33
#18

Det var många år sedan jag handlade något från Impecta. Just för att dom säljer sånt som är färskgroende när det inte längre är något liv i fröerna. Många gånger är det också fel sort i påsen. Jag skrev till dom och klagade efter att jag flera gånger fått fel sorter, men dom svarade inte ens.

Sabinan
2016-02-28 00:23
#19

#13 och #18 Håller med er om Impecta. 
Handlade mycket från Impecta som inte har varit bra, så nu köper jag hellre från bättre företag. Dessa har ibland lite högre priser men å andra sidan gror fröna…

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
2016-04-15 09:31
#20

Rosfrön behöver köldbehandlas eller också stratifiering. De flesta Rosor kan nog sås med bara köldbehandling eftersom de ofta övervintrar med fröna kvar i nyponen och fröna kommer ner i jorden på våren. Några buskrosor förökas vanligen bäst med frösådd och dit hör daggros.

De förädlade Rosor som säljs är alla tillkomna genom frösådd och planerad korsning mellan olika individer samt många även som spontana korsningar. De flesta frösådder blir inte så bra, men alltid kan någon riktigt bra uppkomma. 

Frökontroll finns bara för grönsaksfrön med grobarhetskontroll. Några blomväxter kan vara frivilligt kontrollerad

Annons:
Upp till toppen
Annons: