Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1224 ggr
Ellrose
2016-02-09 18:04

förkultivering

hej. är det någon som har förkultiverat pumpa, gurka, zucchini eller squash? 

jag undrar sen om någon av dom går att ha i en pallkrage, kragen står mot en väg.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
VildaVittra
2016-02-09 18:10
#1

Zuccini och squash är samma sak. 🙂

Alla går att odla i pallkrage, men gällande gurkan ska det då vara en frilandsvariant, det står på fröpåsarna. Och ja, de ska i regel förkultiveras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellrose
2016-02-10 11:45
#2

#1 ok då vet jag. vet du vilken av dom som brukar ge mest av frukt.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

VildaVittra
2016-02-10 11:49
#3

Zuccini/squash utan tvekan. Det sprutar ut frukt ur dom, vänder man sig bort ifrån plantan ett ögonblick har de blivit förvuxna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellrose
2016-02-10 11:55
#4

ok. då ska jag hitta någon bra sort av dom. du vet inte någon bra sort?🙂och när ska jag ungefär börja förkultivera dom?

( Ellrose Hamsteruppfödning)

VildaVittra
2016-02-10 11:58
#5

Man brukar förkultivera dom ca 4 veckor innan det är dags att plantera ut dom, gärna med växtbelysning. Vilken sort är mer personlig smak, ta en du tycker ser god ut och som lämplig för din odlingszon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellrose
2016-02-10 13:04
#6

ok. ska ut och leta efter något frö som ser bra ut.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
farmorkerstin
2016-02-11 21:09
#7

Squashen vill vill ha gott om näring och vatten. Den vill inte bli bortglömd

Aloe.Vera
2016-02-12 11:28
#8

#1 men gurka går att odla direkt på friland, de behöver inte frökultiveras, jag vet att mamma sår från frön direkt ute i grönsakslandet.. 

men det är den där sorten frilandsgurka som Vildavittra berättar om

# 6 majskorn också, det kan du ju prova.. 

i år skulle både jag och morsan prova pumpa.. vi får se om någon av oss lyckas.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Åsa S
2016-02-12 21:17
#9

Även squash/zucchini går bra att direktså när marken har en temp på minst +12C ifall man inte bor för långt upp i sverige. Här i stockholmstrakten funkar det utmärkt. Tänk på att plantorna blir riktigt stora och inte gillar att trängas så man bör ha ett avstånd på ca 1m mellan plantorna.

Upp till toppen
Annons: