Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 1298 ggr
Torparmor
2015-11-15 09:14

Plantera Fritillaria i kruka nu

Jag har fått några lökar/knölar Fritillaria, men det är för sent att plantera dem ute nu.  😟

Kan jag vinterförvara dem genom att sätta i jord i ett utrymme med +15 grader? Ska de ha ljus eller mörker? Ska jag driva fram blad innan jag planterar ut?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Åsa S
2015-11-15 09:17
#1

Det är bättre plantera ut dem nu så snabbt som möjligt de ska inte börja växa innan vintern utan bara ligga i marken och ev skicka ut nån enstaka rot och marken håller sig varm ett tag till för även om markytan fryser lätt är det flera plusgrader längre ner. +15C är för varmt.

Torparmor
2015-11-15 10:11
#2

OK, får vänta några dagar och se om jag kan tina tjälen. Hur djupt behöver jag sätta dem i såfall? Eller skulle jag kunna sätta dem ikrukor som jag gräver ner i kallväxthuset, där brukar inte jorden tjäla även om luften får minusgrader


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Åsa S
2015-11-15 10:14
#3

Har du kallväxthus lär det vara bästa stället ifall du redan har frusen mark här ska vi ut och skörda grönsaker efter kyrkan idag det ser ut som minusgraderna börjar närma sig här nästa helg..

Torparmor
2015-11-15 20:28
#4

Ja vi har frusen mark på vissa delar bl a i de upphöjda sandbäddarna och vissa delar av lerjorden. Ok då satsar jag på växthuset. Tack för hjälpen! 🙂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: