Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1362 ggr
[Torahzen]
10/19/15, 11:38 AM

Gamla frön

För bra många år sedan fick jag ett miniväxthus och lite fröer. Datumen på fröerna har gått ut, 2009-2012. Hur god grobarhet tror ni att de har? Ska jag slänga fröerna och köpa nya? Det var inga dyra sorter, för morötter, rädisor m.m.

Bild från plantigo

Annons:
Farwuq
10/19/15, 2:24 PM
#1

Det finns bara ett sätt, testa!

Lägg några frön mellan fuktigt papper och se om de lever.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Torahzen]
10/19/15, 3:11 PM
#2

Jag väntar tills efter årsskiftet då det är bättre växtsäsong. Har jag väntat så här länge kan jag vänta lite till. Jag funderar bara på om jag ska kasta allt redan nu…

Farwuq
10/19/15, 3:20 PM
#3

Nä varför det…
Det är ju kul att se om livslängden är längre än vad som står på förpackningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Åsa S
10/19/15, 6:24 PM
#4

Ofta stämmer inte de där datummärkningarna för de sätter samma tidspann på alla växtslag en del frön dör långt innan datummärkningen går ut andra kan hålla jättemånga år till. Sallad kan få sämre grobarhet redan 1-2år efter fröerna skördats medans sånt som ex tomat kan hålla i 10-12 år efter de skördats.

[Torahzen]
10/19/15, 7:12 PM
#5

Ok. Jag tror jag gör ett försök till våren. Blir det så blir det.

beem
10/20/15, 10:03 PM
#6

Jag tycker du ska vänta tills nästa år. Kolla på förpackningen hur lång grotiden normalt är för varje frö för att avgöra när du ska börja.  Vissa kan du börja med i februari och andra kanske först i april.

När jag har gamla frön lägger jag de alltid i fuktat papper och i en plastlåda i kylskåpet. Papperet torkar inte så fort då tycker jag.  Man får titta till det så papparet håller sig fuktigt.  Då ser man vad som gror och slipper ödsla tid och energi på att så och så kanske inget gror.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[Torahzen]
10/20/15, 10:11 PM
#7

Tack för tipset beem!

Tant Grön
10/22/15, 12:48 AM
#8

Jag brukar lägga mellan fuktat hushållspapper och så en plastpåse om.  Sedan lägger jag dom i fönstret, så gror dom snabbare.
Man kan t.ex lägga tio frön i varje och se hur många som gror. 8 frön = 80% är bra. 5 frön eller mindre skulle jag kastat, om det inte var en sällsynt sort. Jag skulle provodlat dom redan nu.
Min erfarenhet är att kålväxter/ rädisor kan ha 10 år grobarhet förvarad torrt i rumstemperatur. Sallad ca 8 år eller mer. Tomat minst 7 år. Chili 5 år eller mer. Persilja 3 år. Morot 1 år eller mer. Palsternacka 1 år.  Det beror mycket på hur sommaren och hösten varit när dom skördats, och på hur dom förvarats.

Bjornen
4/16/16, 11:09 AM
#9

Fröns grobarhet kan variera från några timmar och tusen år. De äldsta kända grodda fröerna var nog en bit över 10.000 år och var en nejlikväxt som grodde i Ryssland.

Bjornen
4/16/16, 11:10 AM
#10

Aromatiska fröer har som regel en grobarhet på bara något år.

Farwuq
4/17/16, 12:02 PM
#11

#9
Makalöst. 😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: