Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter

Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vatten i trädgården och vattenväxter

"Luftbubbel-anläggning"...

2015-08-24 18:31 #0 av: Molekylflickan

... som min norska pappa så vackert beskriver det.
Han har bett mig söka efter en sådan fin anläggning som tydligen ska hålla dammen isfri genom att blåsa luftbubblor.
Han vill hitta en leverantör som kan leverera sådana i mindre skalor, så att det passar en relativt stor damm. I hamnen där vi bor har de en sådan för att hålla hamnen isfri, men vår damm är ju i en lite mindre skala ;)
Någon som kan hjälpa oss med vad detta är, hur det funkar, vart man kan köpa och kanske en sida med information om produkten? Om den ens finns?

Någon som själv kanske har en sådan anläggning och kan berätta hur ni tyckt att det funkat? (Igen, finns det ens sådant till trädgårdsdammar...)

Anmäl
2015-08-25 14:59 #1 av: Halvdansken

Har du googlat på dammleverantörer?  I akvarier kallas det för syrepump, vet inte om det heter samma för dammar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-08-25 15:01 #2 av: Halvdansken

Alltså det tog 2 minuter om du googlar "hålla dammen isfri" så får du massor med hits.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-08-25 18:21 #3 av: Molekylflickan

Jag har sökt så gott det går, men visste knappt ens vad jag letade efter...

Anmäl
2015-08-30 10:47 #4 av: Record

Gissningstävlan ! du får beskriva hur stor dammen är, samt djup och vilken temperatur utrustningen skall klara, kanske även varför den skall vara isfri?? Funderar

Anmäl
2015-08-30 19:00 #5 av: Molekylflickan

1 meter djup och 20x10 meter stor. Det är ankorna som behöver en isfri damm. De fick vara inne förra vintern och de tyckte varken vi eller ankorna om :)
Temperatur som den skall klara, menar du hur kallt vattnet är som den ska hålla isfri?

Anmäl
2015-08-30 22:04 #6 av: Record

Tycker du lägger en plastslang med små hål i (Max 1-3 mm) i en spiralform med sänken på botten av dammen, så stor du vill ha den isfria delen. Till den kopplar du en luftkompressor som du periodvis kör på en timer. Det fungerar bra för att hålla isen borta omkring pålarna på min båtbrygga, klarar temperaturer ned till 10 grader minus i saltvatten.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.