Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3297 ggr
pernillaoscarsson
2015-08-22 09:49

Kaktus, bruna blad

När mamma gått bort så tog jag hem alla hennes blommor till mig. Hon älskade speciellt sina enormt fula kaktusar, ingen ville ta dem men jag ville inte slänga dem å de betydde så mycket för henne. Hur som, av tre kaktusar så är där en som får bruna blad. Jag varken vattnar den för ofta eller för sällan. Kan inte säga hur ofta jag vattnar utan jag går på hur torr den känns i jorden. Ska jag plocka av bladen eller va gör jag? Trodde att kaktusar var omöjliga att döda haha. 

Mamma brukade hänga/ställa ut dem under sommaren men hon hade antingen balkong eller altan med lä för vind och skydd från regn. Jag har inget sådant, klarar de sig ut i alla fall?

Annons:
pernillaoscarsson
2015-08-22 09:50
#1

Har ingen bild på den nu och vet inte vad det är för sort, men det är en kaktus med lååånga hängande blad.

VildaVittra
2015-08-22 17:42
#2

Kan det vara en Smalbladig ökenstjärna (madagaskarpalm)? I så fall är det en suckulent och inte en kaktus. 
Prova att öka luftfuktigheten runt den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

pernillaoscarsson
2015-08-22 20:50
#3

#2 Nä, inte sådan. Googlade lite snabbt och hittade en liknande. Vanocni. Dock så har mina inte lika "kapade" (Varje blad är ju som flera småblad, mina är bara som ett blad). Jag ska strax försöka ta en bild på den.

Den hänger i ett stort fönster åt samma håll som den gjorde hemma hos mamma. De andra två är superfina och de är på samma ställe. Ända skillnaden är att de andra två står i krukor medan den med bruna blad hänger.

pernillaoscarsson
2015-08-22 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är den dåliga. Den står just nu i duschen. Bladen kändes lite "slaka" så antar att den behöver vatten. IGEN! Har säkert vattnat den tre gånger så mycket som de andra.

pernillaoscarsson
2015-08-22 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är den ens friska. Jag tror i alla fall att är samma sort. Det enda som skiljer är färgen på blommorna. Där är en av dem som ger rosa blommor (tror det är någon av dessa i alla fall) och resten röda.

VildaVittra
2015-08-22 21:04
#6

Det är ingen kaktus. 

Har du provat att plantera om den i ny jord?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
pernillaoscarsson
2015-08-22 21:07
#7

#6 Inte? Vet du vad det är för något då? Mamma har alltid kallat den kaktus :S

Nä ny jord har jag inte provat, är inte kunnig alls när det kommer till blommor, köper mest nya blommor hela tiden för att de aldrig överlever hos mig. Men dessa måste jag hålla vid liv. Vad använder man för jord när man planterar om? Har såjord hemma men antar att det inte är så bra?

Kryddis
2015-08-23 00:48
#8

Visst är det kaktusar! Antingen tillhörande jul-, blad- eller nattkaktussläktet. Det är lite svårt att se på bilderna och utan blom. Röda eller rosa blommor tyder dock på julkaktus- eller bladkaktussläktet.
Googla på t ex Schlumbergera eller Epiphyllum så kommer du säkert att hitta information om hur du bäst tar hand om dem. Ny jord rakt av skulle jag inte rekommendera då de flesta av dessa vill ha ganska näringsfattig jord och att sätta dem i vilken jord som helst kan vara förödande särskilt när de redan nu inte mår så bra. Såjord skulle faktiskt kunna funka, men det finns även recept på kaktusjord på nätet eller färdig att köpa.

Odd
2015-08-24 20:47
#9

Har ingen aning om vad det där är för växt, det är morfar som är trädgårdsmästare i familjen och jag håller fortfarande på att lära mig grunderna, men tänkte ändå komma med en liten novis instickare 🤐

Har du alla ståendes i duschrummet eller bara den som ser hängig ut? Kan vara så att den inte tål de konstanta temeratur/luftfuktighets skillnaderna, eller har du bara flyttat in den dit för att den ska vattnas?

Är det en kaktus tycker jag inte att du ska fortsätta vattna den, uppfattar det nästan som om du öser på vatten på den (kan vara misstolkat) och då kan den bli överbevattnad och börja ruttna inifrån istället. Oftast när en kaktus känns mjuk eller börjat slakna är det ett tecken på att den är överbevattnad, då kan man behöva torka ut jorden genom att lyfta upp den ur krukan och slå in jord och rötter i papper innan du planterar om den. Är det bruna och knastriga blad så är den uttorkad, men det ser lite ut som en kombination av de båda på bilden? 

Flytta ut den från duschrummet istället och ansa bort de döda bladen till att börja med, klipp av dem där de är helt bruna och döda och ansa eventuellt de gula också, så att växten kan lägga all näring och energi på att bli frisk istället för att försöka reparera döda blad

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2015-08-24 20:48
#10

#9 Förtydligande: Man ska inte lämna kvar pappret när man planterar om den, bara slå in den så att rötterna blir torra 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2015-08-24 20:51
#11

Har du kollar om det växer svamp eller något annat mög nere vid rötterna förresten?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

pernillaoscarsson
2015-08-24 20:55
#12

Nej nej, vattnar inte den ofta. Vet att kaktusar inte ska ha så mycket vatten. Igår när jag satte in den i duschen så var jorden torr. Den hänger bara i duschen under vattning och medan den "torkar" upp. Åker ut i fönstret samma dag. Efter att ha läst lite om just denna sorten så hängde jag faktiskt ut den i trädet igår. Ska se om den pigg ar till ;) men tack för tipsen :D

Odd
2015-08-24 21:44
#13

#12 Lycka till! och dela gärna med dig om hur det går👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
pernillaoscarsson
2015-08-25 00:33
#14

#13 Ska jag absolut göra :D I värsta fall får jag åka ner till min moster och dumpa dem där. Tror hon har/haft samma sorts kaktusar. Så får hon "laga" dem och lämna tillbaka när de är friska igen. Haha, jag är så kass på blommor!!

Upp till toppen
Annons: