Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 3922 ggr
Odd
8/9/15, 3:05 PM

Mer ogräs än gräs

Hej allesammans, undrar om det finns någon kunnig person här som skulle kunna ge mig lite råd angående en gräsmatta som är helt övervuxen av klöver, maskrosor, tistlar och än så länge oidentifierat ogräs. Det är en väldigt stor gräsmatta (kan ingenting om mått så fråga inte om kvm =X, men vi bor i hus/villa och gräset sträcker sig hela vägen runt med större ytor framför huset och ena sidan, har inget bevattningssystem så när man står där med en slang tar det några timmar att vattna runt) och den har en del väldigt fina ytor, under en stor pil och den vänstra sidan av "framsidan" växer det grönt och fint, men på de större ytorna är den bara klöver och gul. Vi är rättså nyinflyttade och de förra ägarna kanske klippte den då och då, men det var nog det enda, så den är väldigt uttorkad och misskött. Den har sol på sig nästan hela dagen, utom under pilen och på den vänstra sidan av huset, så vi har inte några jättestora problem med mossa, mest torka och ogräs. Har stått och vattnat den nu nästan varje kväll när det inte har regnat vilket har resulterat i att ogräset har växt sig högt och fint med lite gräsplättar i mellan och undrar om det vore bäst att låta det växa fritt i några dagar/vecka till eller ska man klippa den nu? Planerar att både gödsla och så nytt gräs på flera ställen, med det väntar jag med till i vår, finns gott om annat att få rätt på i trädgården tills dess haha. Så för tillfället är jag inte ute efter några drastiska metoder, mest något som kanske kan hålla ogräset i styr tills dess om det inte går att bli av med på något annat sätt än att riva upp det?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Zepp
8/9/15, 3:23 PM
#1

Klipp 2 gånger i veckan under sommaren, gödsla 3 gånger om året!

Det tar några år innan gräsmattan anpassat sig till en ny regim!

Klöver är bra, de tillför kväve, sk naturlig gödsling.

Använd bara Algomin.. annars dör klövern.

Du kan toppdressa och så nytt gräs på olika plättar.

Det gräs som växer där nu är anpassat till de förhållanden som råder på din gräsmatta, var rädd om det gräset!

Det tar som regel en mansålder att få till en naturlig gräsmatta!

Vilken idiot som helst kan så och gödsla fram en onaturlig  och arbetskrävande gräsmatta!

Var rädd om den du har.. tukta den bara!

Såvida du inte vill tillbringa varje ledig tid på knä?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Odd
8/24/15, 9:43 PM
#2

Var kanske lite flummig och otydlig i mitt inlägg, det blev en väldigt lång text bara för att fråga om det fanns något smidigare sätt att bli av med ogräset än att dra upp det för hand, men inser nu att det nästan låter som om jag skulle dra upp hela gräsmattan 😃

#1 Men tack för dina svar i alla fall! 🙂Spenderar redan all "ledig" (tekniskt sätt är det arbetstimmar eftersom jag är anställd av far att ta hand om hus och trädgård) på knä med den här trädgården, redan kört iväg med två fulla släp ogräs, vilket majoriteten var från gången upp till huset 🤦‍♂️ Tycker särskilt mycket om de 2m höga tistlar och brännässlor som växer i alla rabatter, det är deras småskott som spritt sig över hela gräsmattan som inte är så roliga, även om den är blommig och fin är det inte så roligt att klampa runt barfota på 😂 

Att det är arbetskrävande har jag ingenting emot, jag älskar att vara ute och jobba i trädgården! Vill man att det ska se ut så som man vill får man ju vara beredd att lägga ner tiden på det också 😉

Morfar har varit här nu och get information om vad som ska göras dock, varit trädgårdsmästare i över 60 år så jag tänker lita på hans råd👍 Ska rensa de värsta plättarna för hand så att gräset får lite mer plats att ta över igen och mest se till så att allting inte sprider sig till de finare ytorna fram till våren då det blir dags att börja ta hand om den på allvar 🙂 När det gäller klippning är det vissa ytor där det växer brännässlor som jag ska låta växa till sig lite grann tills det blir lättare att dra upp dem med rötterna, så att man slipper alla dessa dolda skott.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Halvdansken
8/25/15, 2:58 PM
#3

Nässlor och tistlar ger upp när man går igång med att klippa gräset regelbundet. Så jag hade inte lagt ner så mycket energi på det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
8/25/15, 10:34 PM
#4

Håller med #3 och Morfar.. vissa sk ogräs gillar inte att klippas.. andra gynnas av det!

Främst så gynnas gräs av att klippas.. det växer till vid roten medans många ogräs växer till i toppen!

Vilken idiot som helst kan med hjälp av pengar och tid/arbete få till en onaturlig gräsmatta.. som ser ut som en golfgreen!

Det kan ta en mansålder att få till en naturlig gräsmatta med örter och annat!

Brännässlor.. "förtretens eterneller" gynnas av kväve.. de växte där folk tömde pottan förut!

Tistlar försvinner hur lätt som helst, genom att klippas ofta, de tål inte detta!

Är det något man skall lägga energin på så är det Kirskål.. eller så gör man stuvning på spröda blad!

Maskrosor är ett sk kulturogräs.. växer i princip bara där man gödslar!

En och annan sådan ros är fint.. och naturligt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MagArne
8/26/15, 7:36 AM
#5

Du ska inte lägga energin på att rensa rabatterna istället?

Zepp
8/27/15, 10:41 PM
#6

Om man säger som så.. att om man tagit över en vildvuxen trädgård så skall man inte räkna med att det fixar sig på en sommar!

Utan en stor del av behållningen med trädgård är att se den utvecklas från år till år!

Fråga morfar, vad som är mödan värt att låta vara kvar.. och vad du skall koncentrera dig på att bekämpa.

Och vad som skall bekämpas/vårdas vid vilken tid på året.

Om man säger som så.. gör vi ingetting återgår vår trädgård till sitt naturliga tillstånd som råder på den platsen den ligger.. oftast är det skog.. iomed att största delen av detta land är före detta skog.

Har man tur finns det inslag av gamla tiders trädgård.. och de växter som var populära förr i tiden, de bör man vårda!

Likaså om den ligger på gammal ängsmark.. då kan där finnas inslag av gamla tiders ängsörter.. de växte altså på ogödslad mark.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
8/28/15, 12:41 AM
#7

Rödfibbla någon?

Hieracium aurantiacum Saarland 07.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dfibbla

Hur många har Rödfibbla i sin gräsmatta?

Det är en av de blommor du skall lägga under huvudkudden på midsommar för att drömma om din tillkommande!

Såå.. utan rödfibbla.. inte lätt att veta vem som är rätt.. återstår att gå på krogen och chansa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
8/28/15, 2:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Är det nåt speciellt med rödfibbla förutom det att man ska lägga den under kudden. För jag har den i min trädgård åtminstone om jag ska gå på bilden.

Jag upptäckte dom för några år sen när det inte gick att klippa gräsmattan under en tid på grund av vädret. Då dök de upp och har sen dykt upp varje år och ökat i antal.

.

Odd
8/28/15, 12:31 PM
#9

Jag är fullt medveten om att det krävs tid att ta hand om en trädgård, har inte sagt att jag vill ha det fixat på en sommar 😉 

#5 Bara för att jag har ställt en fråga angående gräsmattan betyder ju inte det att jag skiter i resten av trädgården 😃 Men jag skulle väl ha sagt "…tyckte" istället för "…tycker" för att undvika oklarhet.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

MagArne
8/28/15, 1:01 PM
#10

#9 Jag är i samma sits som dig med nyinköpt hus där det inte lagts allt för mycket tid av förra ägarna denna sommar ;-)

Gällande bevattningen så köp några vattenspridare och Y-koppling så du kan bevattna större yta samtidigt. Jag tror att du vattnar på för lite åt gången med att stå med en handdusch på gräsmattan. Vattna sedan mer sällan men betydligt mer åt gången så att vattnet tränger ner på djupet. Risken är stor att rötterna blir ytliga och gräsmattan känsligare om man vattnar för lite. Vattna gärna när det regnar eller mycket tidigt eller sent på dagen så vattnet inte dunstar i värmen.

De som har robotgräsklippare har ju väldigt täta och fina gräsmattor då gräsmattan klipps dagligen. Så att klippa ofta men på lite högre läge borde göra gott för mattan. Högre klipphöjd gör även att gräsmattan blir tåligare mot torka och tränger bort mossa om sådan finns. Själv kommer jag klippa utan uppsamlare så att det finfördelade klippet ligger kvar som gödning.

Halvdansken
8/28/15, 1:05 PM
#11

Jag tycker det är onödigt att slösa vatten på att vattna gräsmattan. Den blir grön igen så fort det regnar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

annia1
8/30/15, 4:53 AM
#12

Odd jag vet inte alls hur man ska sköta en gräsmatta. Men jag blev att fundera lite här och läst igen.

Jag undrar om det är torka som är problemet. Har ni grannar, hur ser det ut vid dom i så fall och är dom också ute och vattnar. För är det lika vid grannarna så kan det vara torka.

Men jag kan tänka mig att gräset helt enkelt är dött. För gräs är tåligt och som sommaren varit med regn och du varit ute och vattnat så borde gräset kommit tillbaka om det bara var torka. Och var det torka så borde även de andra områdena vara drabbade åtminstone till viss del.

Det jag funderade på här är om de förra ägarna helt enkelt haft så mycket ogräs att dom varit ute och sprutat på ogräsmedel, jag vet det låter knasigt, men de kanske trott att det bara skulle ta ogräset för det heter ju ogräsmedel. Och beroende på vilket medel de i så fall använt så endera har de helt tagit död på gräset eller så kan det komma nytt så småningom.

Finns ett annat alternativ att det har legat nå grejer av nåt slag på tomten. Hos syrran så tvättade dom en presenning och när dom vände på den bara efter nån dag så var gräset helt gult, vet inte hur det ser ut idag hur mycket gräset kommit tillbaka. Så har de förra ägarna haft grejer liggandes så kan det tagit död på gräset. 

Vet inte vilka naturliga anledningar till att gräs dör, men du kan ju fråga din morfar om det.

.

Omorika
8/30/15, 10:12 AM
#13

Det bästa motmogräs i gräsmatta är att vertikalskära, det är oftast bara gräs som klara det och maskrosor och tistlar lär dö. Så i höst börjar du med att klippa gräsmattan på ca 5-6 cm höjd och för att minska risken för snömögel bör du plocka bort grädkliooet om det är så mycket att det bildas strängar. Till våren tar du och lånar en vertikalskärare från nån trädgårdsförening eller så. Kör den åt två håll över hela gräsmattan. Därefter derssar du med matjord eller sanblandad jord, inte påsjord. Efter du har dressat sår du in hela gräsmattan igen. Det ettablerade gräset kommer att klara behandlingen. Välj gräsfrö efter växtförhållanden. Är det så torrt att du måste vattna oftast ta istället ett torktåligt gräs som rödsvingel, kolla efter fröblaningar med det gräset. Är det hyfsat fuktigt =normalt köp typ villa classic. Efter du gjort det ser du till att vattna ordentligt ca varannan dag i någon vecka tills gräset börjar gro. När gräset grott gödsalr du första gången. När det nya gräset blivit ca 6-7cm lpngt börjar du klippa försiktigt. Gör sedan som andra har sagt i tråden. Gödsla regelbundet och klipp ofta. Kommer det upp mycket ogräs vertikal skär igen men nara åt ett håll. Lycka till.

Annons:
Odd
8/30/15, 1:04 PM
#14

#12 De förra ägarna hade en väldigt stor hund som jag tror hade "favorit"-ställen att kissa på, men huset har stått tomt i några år så jag vet inte hur stor effekt det kan ha haft? 

När det gäller grannar bor vi ganska avsides, huset ligger för sig själv mittemellan en åker/gräsäng och en hage, med en växthusanläggning framför huset och en väg mot baksidan. Men grannarna på andra sidan vägen har väldigt gröna och fina mattor 😃 Tror att boven i dramat på den här sidan är att det har stått tomt för länge och ingen har tagit hand om den ordentligt de somrar som vi har haft extrem-torka, den ser nämligen väldigt frisk och fin ut på ställen där den har haft chans till lite skugga, men där solen gassar på hela dagen har den varit väldigt gul och stora plättar har bara varit torr jord. 

Kan ha varit så att när huset skulle hyras ut tog ägaren hit någon som rensade upp det lite (har sett spår efter någon som gått med trimmer nere vid rötterna hos brännässlorna) och då kanske de gödslade utan att vattna tillräckligt?

Men den har börjat piggna till nu! Har dragit lite ogräs för hand här och var i den, och regnet har nog gjort den gott, börjar redan se det gröna friska gräset sprida sig.

#13 Tack för tipset 👍 Ska eventuellt göra det på en bit på ena sidan av huset som ser förskräcklig ut, men jag tror att det ska slippas göra över hela.

Har tyvärr inte möjlighet att vattna den särskilt väl (det är därför jag har fokuserat mer på vissa ställen) vi delar nämligen vatten med växthusanläggningen framför huset och om vi låter det rinna på för länge stängs deras kranar av 🤐 Så vattna gör jag bara på de torraste ställena, framåt kvällen de dagar som det har varit extra varmt och torrt.

Har inte kunnat klippa den ordentligt heller 😕 För tillfället är den enda gräsklipparen vi har en stor j*vla traktor som jag hatar, det går inte att klippa ordentligt i hörnorna med den (och gräsmattan har dessutom en väldigt lustig form med många kanter) och eftersom marken är full av hål och gropar (antagligen pga förra ägarens hund) måste man undvika stora delar för att inte köra fast.

Har sagt åt Far att han kan skaffa en ordentlig gräsklippare som jag kan använda, skulle till och med föredra en vanlig manuell, eftersom han inte vill sköta det själv. Men, det Far inte gör själv, det är varken värt tid eller pengar… 

Men bensin till en traktor som tar två timmar att dåligt-klippa en gräsmatta med har han inget emot att betala för, logiskt 🤐

Personligen skulle jag jättegärna göra det arbete som krävs på den, men eftersom Far inte bryr sig och till och med parkerar allt möjligt på den så man får ännu fler döda fläckar känns det ganska meningslöst.

Men tack för alla tips och råd! Blir det inte på den här gräsmattan får jag säkert användning av dem i framtiden 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Omorika
8/30/15, 1:52 PM
#15

Det kan ju va läge att minska gräsmatten. Bestäm en yta runt huset som du klipper och låt resten va. Efter en säsong kommer den nya uppfattas som gräsmatta och den andra som åker eller nått liknande. Att klippa den ofta räcker också långt så bra gräsklippare är A och O

Zepp
8/30/15, 2:03 PM
#16

Eh.. en gräsmatta är en grönyta för rekreation och praktisk användning!

Vill man ha något mer estetiskt bör man anlita ett anläggningsföretag och en trädgårdsarkitekt!

Som sagt vad.. gräs gynnas av frekvent klippning.. de flesta ogräs ogynnas av det.. det är där trädgårdstraktorn kommer in!

Klipp ofta men relativt högt.. gödsla med Algomin tre gånger om året.

På 5 år lär det se betydligt annorlunda ut.. på 10 rätt bra!

Var rädd om Rödfibblorna och andra örter!

Ändra i rabatterna så att det blir mer runda hörnen.. flytta lite växter.

Det mer krävande jobbet är som regel rabatterna.. satsa på perenner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Odd
8/30/15, 3:10 PM
#17

#15 Nja, det är jag inte riktigt ute efter, har aldrig tyckt att det är särskilt snyggt med en åkergräsmatta i trädgården. Tycker att planlösningen är fin så som den är, men det behövs fräschas upp. Jag snackade med morfar om vissa ställen där man kanske hade kunnat plantera nya rabatter istället för gräs, vi ska kolla mer på det nästa år när resten av trädgården har tagit sig lite bättre, ska först gallra några träd och eventuellt hugga ner en del.

Angående gräsklipparen håller jag med dig dock, hade jag bara haft något vettigt att använda skulle det förenkla arbetet en hel del. Får väl se om jag har råd att köpa en själv snart eller om det finns någon granne som är villig att låna ut 👍

#16 Vi kan väl konstatera att du och jag inte har samma smak när det gäller gräsmattor 😉 

Vår förra gräsmatta var hur fin som helst och den anställde vi aldrig någon att ta hand om. Hårt arbete och många år var det som min mor lade ner på den, och det är jag också villig att göra på den här för att få det resultat jag är ute efter. En fin gräsmatta går också bra att använda för rekreation och praktisk användning, man behöver inte välja mellan ett eller det andra så länge man är villig att lägga energi på det. 

Att antyda att man behöver anställa professionell hjälp bara för att ha en fin trädgård känns lite väl drastiskt, det handlar mer om tid och intresse.

Hade vi haft en ordentlig trädgårdstraktor och en annan planlösning hade det varit en helt annan situation, men tack vare att gräsmattan är så ojämn i både mark och form samt att det växer träd med utstickande rötter här och var fungerar den sämre än vad en vanlig gräsklippare skulle göra. 

Rabatterna är inte problemet, men tror inte det skulle uppskattas av husägaren om jag filar ner huset och garaget till en kupol 😛

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Zepp
8/30/15, 3:32 PM
#18

Har en 1500 kvadratmeter skogstomt.. fullt med träd, rötter, stenar, buskar och annat!

Upp och ned är det oxå.. samt gropar!

Åkgräsklipparen är min bästa hjälp, med den håller jag gräset i schack.. likaså allt som vill växa ut på denna.. en motordriven trimmer är oxå bra att ha samt motorsåg!

Och jag har bägge.. plus lite till!

Gropar fyller man igen, topdressar och sår lämplig grässort på.. på kala fläckar gräver man om jorden, toppdressar och sår!

Skosgspartierna är de som kräver minst arbete iomed att träden är de dominerande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annia1
9/1/15, 2:25 AM
#19

Odd du skriver att ni ev ska ta ner träd. I TS nämner du bara en pil. 
Vart finns de träd ni ev ska ta ner i förhållande till de gula områdena. För träd drar mycket vatten. Nu tror jag inte att de i sig ensamma är det som gjort att gräset dött, men det kan ha varit med och påverkat det hela eftersom gräsmattan inte blivit omskött. 

Nu vet jag inte hur bra det stämmer, men man kan räkna ut på ett ungefär hur långt rötter sträcker sig från trädet. Ett sätt är att titta på bredaste stället på kronan, (så många meter bred den är). Så är kronan tex 5 m bred så räkna med minst 5 m från stammen åt alla håll. Ett annat ska vara att man tar höjden på hela kronan. Så om man tänker sig ett liggande träd så sträcker sig rötterna så långt.

Jag vet att jag förut såg en sida där det stod om olika träds rötters ungefärliga längd så man kunde gå efter så man inte planterade för nära avlopp/dränering, men jag hittar inte den sidan nu. 

När det gäller grannar och låna gräsklippare av nån. Jag tror nog att nån går med på det, men du kan ju se till att du talar om att du betalar för det (antar att du redan tänkt det). Vet inte hur mycket man ska erbjuda, men det ska ju täcka bensin plus lite extra. Kanske rentav fråga om du får köpa in dig så att ni båda är ägare till den. Kanske så att nån av dom har en reservmaskin som du kan få köpa lite billigare.

.

Odd
9/1/15, 10:39 AM
#20

#19 Intressant om rötterna, det ska jag kolla upp 👍

För tillfället har vi en stor pil, två hasselträd, ett körsbärsträd, en magnolia, fyra fläderbuskar, ett äppelträd, ett träd som jag inte kommer ihåg namnet på, men den ser ut lite som en tall, fast med andra slags barr och en väldigt vackert mönstrad bark, och en gigantisk hästkastanj. Ganska så utspridda runt hela huset. Träden som vi ska ta ner är körsbärsträdet och några fläderbuskar, allt det andra ska det bara gallras grenar på till att börja med.

Gräset ser ut att klara sig bäst där träden står faktiskt, de gula fläckarna är på de öppna ytorna där solen har fri framfart hela dagen.

Hästkastanjen kan vi däremot beskylla för att ha tagit död på en stor plätt 😃 Den står väldigt tätt tillsammans med både en björk, hasselträd och fläderbuske, samt att det är på skuggsidan, så marken får inte mycket till sol och näring och var till en stor del bara torr jord. Men den sidan har också börjat piggna till nu efter lite omsorg och kärlek 👍

Hasselträdet och kastanjen ska stå kvar, björken står på andra sidan staketet så den kan vi inte göra någonting åt, men även om  fläderbusken ska få stå kvar ska den klippas ner ordentligt eftersom en stor del av trädet är dött

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
annia1
9/2/15, 3:56 AM
#21

Inte nödvändigtvis bara hästkastanjen som tagit död på plätten. De andra runt omkring har nog också ha påverkat sett ur tork-synvinkel. Men sen kan det finnas ytterligare en anledning och det är löv från de olika som står där. Enstaka löv gör inget, inte heller gör det så mycket om det är sönderklippta löv. Men om löven ligger mer som en matta eller vad jag ska kalla det så tar det död på det som är under. Och med tanke på att ingen skött om det hela så har nog löven fått ligga kvar. Likaså om man får strängar av gräs så kväver det det som är under, men det är väl inte sannolikt i ditt fall.

När det gäller björken som står utanför staketet. Vems mark står den på. Är det en privat person som äger marken eller är det på kommuns mark. Är det på kommuns mark så kan du ju kontakta dom och fråga om du får göra nåt åt den ev till och med ta ner den. Jag tror inte dom har nåt emot det.
Är det däremot en privat person så får du nog leva med den. Är det så att du anser att grenar är störande på din tomt så kan du ju prata med den privata ägaren om att ta ner grenar, det brukar inte heller vara nåt problem om det är en vettig person vill säga.

Får du bara i gräsfrö på de gula områdena så får du nog fart på det hela.

.

Upp till toppen
Annons: