Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1453 ggr
Niwa
7/25/15, 3:55 PM

lätt skötta växter ute?

Vi har en gammal sandlåda på landet som jag skulle vilja sätta växter i men vi är bara i stugan några få ggr per år så det måste vara väldigt "självgående" växter. Funderar på någon typ av stenpartiväxt, Men vill så gärna ha någon krydda också. Det är zon 5 & lådan är 1 1/2 * 1 1/2 meter. Alla tips välkomna

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
VildaVittra
7/25/15, 3:57 PM
#1

I gamla sandlådor är det suveränt att plantera sparris.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niwa
7/25/15, 4:25 PM
#2

Jaså det visste inte jagm Problemet är att vi kommer mitt på sommaren och stannar ca 3 veckor. Sedan en kort sväng vår /höst

Hälsa gärna på mig på Facebook.

OlleA
7/27/15, 4:15 PM
#3

Kungsmynta (vild oregano) är väldigt lättskött och självgående. Om du vill skickar jag gärna några plantor till dig. 🙂

Olle

Niwa
7/27/15, 9:38 PM
#4

Åh vad snällt, tyvärr är jag på plats i stugan nu och har ingen tillgång till adress el något liknande. Men ska definitivt kolla upp kungsmynta.

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Sindri
7/28/15, 11:58 PM
#5

Oregano är en god krydda och absolut självgående, men den tar lätt över hela lådan.
Det kan man istället plantera i utkanten av en gräsmatta och hålla på plats med hjälp av gräsklipparen. Likaså myntor av olika slag.

Jag skulle dock satsa på örter, de är överlevare. Timjan, citrontimjan, salvia, kyndel t ex. De blommar också alla med vackra blommor och älskas av humlor och bin. Även fjärilar dras till blommande örter.

När du är där kan du skörda och torka för vinterns behov. Har du tur kan du skörda två gånger.

Niwa
7/29/15, 8:26 AM
#6

Det låter ju trevligt. Smart med oreganon o gräslipparen😀

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Upp till toppen
Annons: