Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 1710 ggr
Idakarrlsson
2015-05-29 19:49

Tanig tomatplanta

OBS! Jag visste inte vilken grupp detta inlägg skulle ligga i så adm får gärna rätt eventuella fel. 

Hejsan!

Jag har under några år planterat tomater och då Körsbärstomater. Jag har aldrig köpt från i affären utan gröpt fröna ur tomaterna och torkat själv. Allt har gått bra men detta år. Vad hände?

Detta år ville jag odla Romantica tomater för det är så fruktansvärt gott. Jag gjorde samma sak. Gröpte ur och torkade, sedan planterade. Dem grodde bra men tomatplantorna blev väldigt taniga och tog riktning uppåt. Jag har läst att det har med jorden att göra. Och det kan nog i sådana fall stämma för dem fick inte gro och växa sin första tid i sådan bra planta. Dock har dem planterats om i bättre jord för ett tag sedan så då borde dem väl börjat utveckla sig på bredden?

Vad har jag gjort fel? Är det Romatica tomaten i sig? Kan någon kunnig hjälpa mig?

Idag har jag plantor som både är runt 25cm samt 70cm. (två planteringar). Borde frågat för längesen men finns det hopp för iaf mina mindre?

Har tyvärr inga bilder men kan ordnas ifall önskas.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
VildaVittra
2015-05-29 19:57
#1

Alla tomatsorter är inte busktomater, utan en del växer på höjden istället. Har dålig koll på om det är så med romantica, men om det är så, så kan du toppa dom när de är typ ett par meter höga, så läggs kraften sedan på att ge skörd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Idakarrlsson
2015-05-29 21:16
#2

#1 Tack för ditt svar 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Upp till toppen
Annons: