Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 915 ggr
nyodlare
2015-05-28 13:51

tomat, chili och paprikaplantor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är helt ny, på både sidan och på att odla. Är livrädd för att jag ska döda mina små plantor, och för att undvika det tänkte jag höra mer er om ni har några tips. När kan jag plantera om de tex? i dagsläget står de i mjölkpaket/glassbaren i fönatret, och är ute någon timme per dag. Slänger med en bild på dom så ni får se :)

Annons:
[peter54]
2015-05-28 14:04
#1

Vi hade våra precis som du ända tills förra helgen, då planterade vi ut dem i vårt miniväxthus mot uthusväggen eftersom de började få knoppar.

En kul grej som jag inte visste men provade, är att exempelvis tomater är kränkta. Man får alltså den sort som man sår frön ifrån. Därför kör vi numera enbart med Romantica-tomater. Förra året fick vi 6 kg tomater av lika många plantor. I år har vi provat att göra likadant med paprika. Vi tog frön från de söta långsmala paprikasorten, snart får vi väl se om det också funkar.

nyodlare
2015-05-28 15:23
#2

#2 åh tack så mycket. Tror inte att mina fått några knoppar men funderar ändå på om jag kan plantera de i större krukor så att de kan utveckla rotsystemet mer..

Halvdansken
2015-05-28 19:09
#3

Ja, plantera om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Omorika
2015-05-28 22:46
#4

Tänk på att plantera dem så djupt du kan och i näringsrik jord så ska det nog gå bra. Tomater och chili är ganska lätta växter 😃

Upp till toppen
Annons: