Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4353 ggr
Glass strut
5/24/15, 4:18 PM

Vad är de för larv ??!!!

Jag hade för nåbart en liten stund sen bytt påslakan på sängen när jag upptäckte de värsta jag någonsin kunnat tänka mig jo en pytte liten, extremt smal genomskinlig larv… Jag har fobi för larver så jag hoppas ni förstår jag har aldrig skrikit så högt i hela mitt liv och fick fruktansvärd ångest min mamma tog bort den och slängde så jag har ingen bild.. Jag är livrädd att de finns i hela mitt rum, i hela sängen och på hela mig … Jag har sökt på genomskinliga larver och då kommer bara mal larver upp men på Google bilder när jag sökte på mal så såg de inte ut som den såg ut… De va ingen likmask heller… Vad kan de vara för nåt ? Påslakanet hade vi precis tagit ner från vinden och jag hade bytt till de … Och min syster hade precis kommit hem och hon hade varit i London hennes kompis satt i min säng … Jag känner att jag kan inte eller alltså jag vågar inte sova i min säng jag vågar faktiskt inte ens gå in på mitt rum så snälla säg vad de kan vara,hur man tar kål på de och hur många de troligtvis är… De här har inget med trädgård att göra men ni som jobbar i trädgården vet lite mer och jag hitta ingen sida som passa.. Visste inte vilken grupp jag skulle välja heller

Annons:
Tjohalia83
5/24/15, 4:23 PM
#1

Springmask kanske?

Glass strut
5/24/15, 4:24 PM
#2

Är inte dom långa ?

[peter54]
5/24/15, 4:24 PM
#3

Min spontana reaktion av beskrivningen och eftersom du hittat den i sängkläderna, är inälvsmask - mask i magen som man brukar säga.

Odd
5/24/15, 4:26 PM
#4

Har ni husdjur, eller har kompisen som satt på din säng husdjur? Kan vara så att de har fått mask

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Glass strut
5/24/15, 4:26 PM
#5

Den såg inte alls ut som på bilderna när man sökte på Google

Odd
5/24/15, 4:26 PM
#6

Peter54 hann först 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Glass strut
5/24/15, 4:28 PM
#7

Vi har katter varav en vi fick hit för bara ett tag sen så de kan ju faktiskt Inte va omöjligt de är även naken katter så dom är väldigt förtjusta i att va i sängen .. Vi passa en hund för ett tag sen dessutom

Sindri
5/24/15, 4:28 PM
#8

Om lakanet har legat på vinden är det mest troligt en larv, eller ett larvskal från en pälsänger. Är det bara skalet kvar är det genomskinligt. Det är inte farligt, men eftersom de äter textilier, speciellt ylle, så skulle jag ta ner alla textilier från vinden, vädra och skaka och dammsuga noga däruppe. Ni kan också spraya med något miljövänligt.

Sedan gillar inte skadedjur starka dofter och det finns en mängd saker man kan lägga bland sånt man förvarar länge. Vitpepparkorn, lavendel, kryddnejlikor, enbär, citrus, kamfer, eucalyptus mm. Själv använder jag små block och kulor av cederträ som jag impregnerar då och då med rödcederolja.

Pialinn
5/24/15, 4:29 PM
#9

Hade "mask i magen" för ett tag sen. Gick till apoteket i min lilla by i Portugal och köpte 2 tabletter som skulle tas 1 då och nästa efter 14 dar. Värre var det inte.

Men du skriver att ni precis tagit ner sängkläderna från vinden. Kan masken kom därifrån. Jag vet inte hur insekter ser ut innan de blir mal t.ex.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Glass strut
5/24/15, 4:30 PM
#10

Den här va pytteliten dock Högst en halv cm lång

Glass strut
5/24/15, 4:31 PM
#11

Den rörde på sig så de va inget skal

[peter54]
5/24/15, 4:31 PM
#12

#2 Springmask kläcks inte fram som långa, de är minimala från början och växer efterhand som allt annat levande. Det finns många olika inälvsmaskar både vi och husdjur kan ha, det måste inte vara just springmask.

Insektslarvet har alltid ben.

Sindri
5/24/15, 4:34 PM
#13

Läs om pälsängrar här och kolla på bilder. Leta på vinden efter fler och också efter små skalbaggar.

http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-mat--textil1/Palsangrar/

Annons:
Zepp
5/24/15, 4:37 PM
#14

Mest troligt fluglarver.. sk magotts!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: