Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 3603 ggr
beem
2015-05-19 21:07

Minigurka

Jag var på Granngården idag och de hade plantor av Minigurka. Är det någon som testat den ? 

Måste den stå i växthus ? 

Hur växer den -  höjd ? ska man binda upp den text mot en vägg /spalje ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Omorika
2015-05-28 08:44
#1

Den flesta gurkorna vill ha varmt och fuktigt och tål inte vind speciellt bra så växthus är nog att föredra.

Vet inte vad du har för sorts gurka men mina djungelgurkor klättrar själv uppåt men annars brukar gurka växa som pumpa som en slingerväxt på marken om man inte binder upp dem.

beem
2015-05-28 09:53
#2

# Ok då vet jag lite mer. Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Regale
2015-06-14 21:14
#3

Djungelgurka verkar rätt tåliga. Har funkat på zon 1-balkong.

Åsa S
2015-06-14 21:31
#4

Minigurka är exakt likadan som alla andra växthusgurkor och de blir lika stora till växten det är bara frukten som blir mindre.

(djungelgurka är ingen gurka det är bara det svenska namnet som förvillar de går inte att jämföra med vanlig gurka)

Gurkor vill ha det varmt helst inte under +15C, får ej planteras djupare än de står i krukan, rothalsen ruttnar lätt. Odlar man i kruka så bör den vara på runt 15-20 liter. Går bra odla i västhus, uterum, på balkong, i skyddat läge utomhus. Kan slingra på marken eller bindas upp, man kan välja själv.

Omorika
2015-06-15 08:08
#5

Tack Åsa S för bra förklarat!

Förlåt för off topic!

#4     Angående djungelgurka jag har mer och mer känt att den inte växer som vanlig gurka och om det inte är en gurka förklarar det ju saken. 

Vet du vilken växtfamilj den hör till?

Regale
2015-06-15 09:20
#6

Djungelgurka. Guadaloupegurka.

Melothria scabra.

Annons:
liindisen
2015-06-15 12:37
#7

Ifjol hade jag en gurkplanta inomhus i fönstret där jag har mest sol. Växthusgurka stod det att det var men då jag nte har växthus ställde jag den bara i fönsterbrädan. Den växte och blev jättelång, slingrade sig runt gardinstången och stora gurkor hängde ner😃

[Rhonda]
2016-06-07 13:17
#8

Djungelgurka och gurka hör till samma familj:  Cucurbitaceae (gurkväxter) men inte samma släkte. 

Djungelgurka - Melothria

Gurka - Cucumis

Har nu en stor planta av djungelgurka - det ska bli kul när den får de små gurkorna!

Bjornen
2016-06-08 06:30
#9

Det finns flera sorter av minigurkor och några lite mera lågväxande. Egentligen behöver inte gurka så stora krukor för att växa, men då rötterna är känsliga för värme behöver de stora storlekar för att få tillräckligt svalt åt rötterna. Tänk på att inte använda svarta krukor eller hinkar utan att täcka dem med vitt papper.

Tyvärr säljs ofta gurkplantor alltför stora eftersom de är mycket känsliga att plantera.

Upp till toppen
Annons: