Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6300 ggr
thorntagg
5/16/15, 10:56 AM

Tomatplantor med sjuka blad??

Mina egensådda (av köpta frön) tomatplantor står i garaget under stor växtlysrörsbelysning, och har stått längre än vanligt, då jag p g av kyla inte kunnat plantera ut dom i växthuset. De har vuxit och vuxit och är nu över 60 cm höga med mängder av blomknoppar på sig. Häromdagen upptäckter jag att en massa blad börjat få skrumpna och bruna, torra toppar. Ser inte något insektsangrepp. Har satt dom i köpt s. k. ekojord från Granngården. Vad är det som hänt, och vad ska jag göra? Vilken jord tycker ni att  jag ska använda i de  hinkstora krukor jag brukar ha dom i, i växthuset?

Annons:
VildaVittra
5/16/15, 11:21 AM
#1

Har du varit lite för flitig med att vattna? Prova att lägga ett lager med trasiga krukor i botten av krukan så att dräneringen är god. Sedan kan du gödsla för att se om det är näringsbrist.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thorntagg
5/16/15, 5:02 PM
#2

Ja, när jag gick ner i garaget strax efter jag sänt min tomatfråga, så fick jag till min förskräckelse se att nästan alla plantor lagt sig ner och  somliga hade t o m gått av! Nu var goda råd dyra som man brukar säga;  jag satte igång med att rädda vad som räddas kan och har nu planterat om dom som verkade någorlunda skapliga i dom stora krukorna, ställt i växthuset och bundit upp dom. Men det kan faktiskt vara som du säger, för plantorna verkade väldigt svampiga och utan styrsel,  smala stjälkar, inte alls som om brukar vara. Jag hällde ett tjockt lager grus i botten på varje kruka. Hoppas det inte blir alltför kallt  framöver för nu har jag också satt ut värmefläkten och kopplat på vattnet.

VildaVittra
5/16/15, 5:06 PM
#3

Du vet att du kan plantera tomatplantor så djupt i jorden att du inte behöver binda upp dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thorntagg
5/18/15, 10:59 AM
#4

Den här sortens storvuxna plantor (Gardener´s  Delight) måste man binda upp och fästa med snören som går ända upp i taket då de växer och växer nåt otroligt på höjden under en säsong.  Gör man inte det, lägger dom sig ner och mot varandra och blir en djungel! Dessutom måste dom tjuvas.

Upp till toppen
Annons: