Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2130 ggr
balkongodlare
2015-04-11 20:18

Ettårig marktäckare?

Har en yta som jag inte kommer odla på eller sköta om i år. Funderar på att så någon marktäckare som kan hjälpa mig hålla undan ogräset men jag vill inte så något som blir kvar som ett ogräs nästa år. Därför söker jag en växt som är

  • ettårig
  • täcker bra och håller undan ogräs
  • lättskött, jag hinner på sin höjd vattna emellanåt
  • gärna blommar 
  • gärna bereder jorden, jag har riktigt tung lerjord som inte arbetats igenom på ett antal år
  • gärna gröngödslar

Finns en sådan växt? Läget är soligt, platsen är Södertörn.

Annons:
VildaVittra
2015-04-11 20:21
#1

Så havre tätt och vänd sedan ner den i jorden. Blommar inte (så vi ser det), men det blir vackra vippor och mat till fåglarna i vinter. 
Extremt lättskött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

balkongodlare
2015-04-11 20:24
#2

Luckrar den jorden? Kan man blanda in något annat för att få mer gröngödsling?

VildaVittra
2015-04-11 20:28
#3

Ja, jorden blir lucker och det borde gå bra att sätta mer saker efter de tagit fart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

balkongodlare
2015-04-11 21:42
#4

Det låter ju fint. När bör havren sås? Det kanske inte spelar någon roll om man ändå inte är ute efter skörd?

VildaVittra
2015-04-11 21:45
#5

Egentligen höstsår man havre, men du kan så det nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

balkongodlare
2015-04-11 22:05
#6

Platsen där jag vill marktäcka behöver grävas igenom, och ska jag vara realistisk kommer det inte hända innan början av maj. Kan man så havre då eller har det blivit för torrt då?

Kan jag blanda havre med tex honungsfacelia? Jag skulle gärna locka lite pollinerare till platsen.

Annons:
VildaVittra
2015-04-11 22:10
#7

#6 Det går nog bra, mina kaniner och höns sår havre året om. Men det är inte säkert att det hinner bli några vippor då. 
Du kan ju alltid så växterna i ränder, de måste ju inte blandas helt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
2015-04-12 18:21
#8

Kornvallmo och blåklint vore snyggt att ha i.  Men vallmon blir du nog inte av med sen. Jag odlade lite havre förra året. Den blev färdig ganska fort. Tror jag sådde i slutet på april.

Upp till toppen
Annons: