Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 3325 ggr
Nekoi
2015-04-07 14:31

Hjälp med att plantera om pelargon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag kan ingenting om blommor, och ännu mindre om pelargoner. Den här köpte jag att ha på jobbet, helt enkelt för att jag tycker den är så himla fin. Vill minnas att det är en Katy '13.

Men nu har den blivit väldigt hög och jag tänkte ta hem den för att dels plantera om och dels för att ta han om den. Men hjälp, hur gör jag?

Den har börjat blomma, går den att ta sticklingar på? Vad bör jag tänka på?

Har inte planterat om den från sin kruka från affären, vilket jag har läst mig till att jag borde ha gjort. Jag tycker bara så mycket om den  och tar tacksamt emot all hjälp!

Annons:
Maria
2015-04-07 14:36
#1

Jag hade nog klippt ner den till bara några pinnar och planterat om den. Sedan hade jag tagit sticklingar på topparna som blir över.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nekoi
2015-04-07 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Oj, kan man bara göra så? Det lät ju både jätte läskigt och väldigt enkelt på samma gång!

Den är ju i tre grenar just nu, försöker bifoga en bättre bild. Det passar inte riktigt överens med det jag hittar online med att ta sticklingar… det ser liksom inte ut som om det går att lämna några blad för att den är så hög/lång? Hur långa bör pinnarna som blir kvar vara?

Maria
2015-04-07 14:46
#3

Du kan ta sticklingarna långt upp så att säga.  T.ex den långa grenen med blomman. Du kan klippa den däruppe strax innan bladen börjar och exempelvis sätta i vatten. Du kan även ta bort några av de lägsta bladen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nekoi
2015-04-07 21:55
#4

Stort tack för dina svar Maria, jag får ge det ett försök under morgondagen och hoppas på det bästa 😃

Nekoi
2015-04-08 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Då var det gjort! Så får vi se hur det går 😊

Maria
2015-04-08 19:15
#6

Åh, det ser jättefint ut. De små sticklingarna kommer att bli så fina.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Nekoi
2015-04-08 20:39
#7

Tack 😃 Det känns jätte roligt, och lite läskigt så klart! Men jag uppdaterar om några veckor med hur det går, och kommer att säga till om jag behöver hjälp 😉

Maria
2015-04-08 20:43
#8

Glöm inte att sticklingarna behöver mycket vatten i början innan rötter har bildats.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nekoi
2015-04-14 07:20
#9

Moderplantan verkar må bra så här långt, den har börjat knoppa så smått, vilket känns kul. Vi får se om den tänker grena ut sig istället för att bli så hög 😉

Små plantorna vattnas lite grann nästan varje dag, de blir väldigt snabbt torra de små liven!

Upp till toppen
Annons: