Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 1759 ggr
rudyC
3/20/15, 7:15 AM

AAAH rådjur!!!!!

nu när våren närmar sig så antar jag att det inte bara är jag som har problem mer rådjur som lallar in i trädgården och anser att vi har varit snälla med att ge det en smörgåsbord…

några tips på hur man kan skydda sina blommor ?

hjälper pinnar med plast remsor på eller måste ja in och köpa el stängsel?

Annons:
VildaVittra
3/20/15, 7:22 AM
#1

Det här är det enda som garanterat hjälper. Länk

Husmorsknep i all ära, men det enda som man kan göra är ju egentligen att helt enkelt inte odla sådant de gillar eller att hägna in grödorna. För de är på tok för smarta för att gå på sådana där saker som cd-skivor osv. Jag har mer än en gång fått klamra mig fast i trappräcket på väg ut med hundarna för att dovhjortarna står och betar på tomten. Själv tittar de bara lite förstrött på spektaklet.😕

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rudyC
3/20/15, 7:59 AM
#2

HAHA ja älskar din humor!!! helt underbart … dagens garv!!

sangheim
3/20/15, 12:23 PM
#3

Benmjöl och blodkärl, ska inte de ha en skrämmande effekt??

anki1
3/20/15, 9:51 PM
#4

dom första åren tryckte jag ner kvistar av svart vinbär intill tulpaner och sånt som de gillar. rådjuren brukar inte tycka om lukten samma med hägg. men sen , efter ett par år genomskådade de det. så nu brer jag antingen ut sk  bärnät över rabatterna . med lite pinnar under så att de kommer upp lite. eller så lägger jag ut såna där kompostgaller över rabatterna (pallar upp lite med stenar)där det finns gottis för rådjuren typ tulpaner.  De hjälper garanterat. Dels kommer de inte åt godsakerna dels vill de inte stiga på gallren.  Sen när mina tulpaner växt så de är ca 1,5 dm höga och knoppen är uppe får jag ha mina tulpaner ifred. då är de inte längre goda. Det hjälper inte att plantera med gula blommor.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

VildaVittra
3/20/15, 10:03 PM
#5

#4 Hm, de gillar alltså inte att gå på galler. Då borde man ju kunna sätta färister runt rabatterna. Eller hoppar de över?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

anki1
3/21/15, 8:19 AM
#6

Skulle du kanske kunna prova med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
[Sabina]
3/21/15, 5:00 PM
#7

Cd-skivor fungerar inte alls. Blodmjölsblandning luktar tyvärr inte allt för gott men fungerade i  några år, sen provade jag bärnät och upp-och-nervända lövkorgar i metall. Sen gav jag upp och planterade icke rådjursvänliga växter.  

#1 Din humor är bäst haha 😃

sangheim
3/21/15, 8:42 PM
#8

Blodmjöl ska de ju så, inte blodkärl….

Gronstedt
3/22/15, 9:22 AM
#9

Funkar alldeles utmärkt att pinka revir kring det man vill skydda - i alla fall om man är köttätare.

Tant Grön
3/22/15, 12:35 PM
#10

Det fungerar att spraya med hårspray på t.ex. tulpaner. Dels luktar det och så smakar det beskt. Jag bodde förut nära en skog med massor av rådjur. Men fick ha mina tulpaner ifred med denna metod.  Om det regnar så får man spraya igen. Verkar också som om rådjuren kommer ihåg att dom här tulpanerna luktar och smakar inte gott. Hjälper också mot mördarsniglar. Tyvärr kan man ju inte spraya på ätliga växter.

rudyC
3/22/15, 7:16 PM
#11

#10
hum intressant ide… blommorna tar inte skada av det då? vilken spray använde du?

Tant Grön
3/22/15, 7:22 PM
#12

Någon billig spray, vilken som helst. Och blommorna tar inte det minsta skada.

Upp till toppen
Annons: