Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1586 ggr
VildaVittra
2015-02-28 14:41

Vintergrön häck i skugga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ha en vintergrön häck som är minst 2,5 meter hög på öster sida om huset, den ska fortsätta syrenhäcken jag satt där det är mer ljus. Vilka växter skulle passa? 

Lila är där jag vill ha häcken, grönt är där syrenhäcken är planterad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-02-28 15:53
#1

Undrar om Rhododendron skulle funka? Finns det så höga? Hur breda blir dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annamors
2015-02-28 16:49
#2

Spånar bara lite, är ingen expert… Rhododendron, jättefint om man får till det- växer långsamt- blir rätt dyrt och här har rådjuren kalasat friskt på dem vissa  vintrar, ellerom det är harar- . Har sett jättefina, stora i typ Helsingborg, men det är där det.  

Thuja är ju vintergönt, går att klippa- forma, inte oöverstigligt dyrt och växer relativt fort. Lätt att få tag på , finns att köpa nästan överallt. Vanlig gran, som formas- klipps,  Tar tid och en del jobb med, men kan bli väldigt snyggt.

Kanske lite för vanliga, tråkiga förslag, hoppas att någon annan spånar vidare…

VildaVittra
2015-02-28 16:54
#3

Trivs tuja i skugga? Gran lär ju i alla fall inte funka, växer en sådan halvdöd pinne i backen nedanför. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annamors
2015-02-28 17:31
#4

Det är ju alltid svårt att uppskatta hur mycket skugga det är utifrån en bild, är det hela dagen eller soligt en stund på dagen ? Jordmånen har ju också betydelse.

Har nog haft tur med mina thuja, granarna växer rätt snällt i skogen, även de som står skuggigt. Satte tre rhododendron för ca sju år sedan. De var ganska små när jag köpte dem, budgetvarianten. Planterades dock med omsorg, riktiga gropar och rhododendronjord. Bara en har klarat sig, konstigt nog den jag trodde minst på, en riktigt snygg brokbladig variant. Men den är nog fortfarande inte högra än 60 cm och en meter i omkrets…

Annamors
2015-02-28 17:49
#5

Klätterhortensia kom jag på . En av mina favoriter om man tänker utanför ramarna. Men det  kräver ju att den har något att klättra på och den är ju lite seg i starten…

Men så vacker, när den kommit igång…

Halvdansken
2015-03-01 17:54
#6

Liguster. Tråkigt, men den fungerar.
Rododendron beror helt på vad för jord du har, och de klarar inte full skugga, de ska ha lite sol (3-4 timmar)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: