Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2729 ggr
lumeli
2/23/15, 1:30 PM

Klätterväxt för balkong i norrläge

Hej! Vill så gärna ha en lummig balkong, men den ligger i norrläge. Har ändå tänkt försöka och tänkte höra med er vilken klätterväxt som eventuellt skulle kunna trivas. Den får inte vara giftig då jag har en liten hårboll till katt som gärna smakar på allt. De jag funderat kring är:

Klockranka
Törnrosas Kjortel
Svartöga
Humle, fast helst inte då jag inte vill förstöra kattnätet

Vilken tror ni på?

Bor i Stockholm och balkongen är väl tyvärr inte jätteskyddad från blåst heller även om det inte stormar på den. Själva krukan kan stå i skydd bakom plåtstaket.

Andra förslag är också välkomna!

Annons:
[Sabina]
2/23/15, 3:19 PM
#1

Du kan använda dig av alla ovanstående växter till balkongen i norrläge och med katt. 
Jag kan också lägga till blomsterkrasse och olika ärtväxter men inte luktärt för de är giftiga för katter.

Du är även välkommen till oss på Balkongodling iFokus 🙂

[Sabina]
2/23/15, 3:22 PM
#2

Här är en lista på olämpliga växter för katter

lumeli
2/23/15, 5:03 PM
#3

Tack för inbjudan :-) Såg den gruppen precis när jag gjort klart inlägget, men vet inte hur man flyttar den.. Gick iaf med där direkt! Efter mycket googlande har jag kommit fram till att alla som nämnt skulle funka med katt och norrläge, men vill vara säker på vilken som är bäst då platsbristen gör att jag nog bara har utrymme för en, max två. Blomsterkrassen, blir inte den lite ranglig i brist på ljus? Tack för länken föresten!

VildaVittra
2/23/15, 5:55 PM
#4

#3 Det som fick min krasse att se ledsen ut i balkonglådan, var inte bristen på ljus, utan att min gröntassade kisse värmde den med sin rumpa (på bilden är det lådan på andra sidan dörren, där jordgubbarna försökte växa). 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2/23/15, 6:11 PM
#5

Så trevligt du är välkommen. 🙂 Det går tyvärr inte flytta trådarna men kanske får du mer utbyte för andra frågor som är mer specifikt för balkongodling, en annan gång. 🙂

Som VildaVittra säger, spelar norrläget inte någon större roll för blomsterkrassen. Om du har möjlighet kan även sätta den högt upp och låta den växa ner i kaskader. Det tror jag kan bli väldigt fint också.

lumeli
2/23/15, 6:15 PM
#6

#4 Haha, de är för härliga! Skrattade högt när jag såg bilden, igenkänningsfaktor! Mina medresenärer på tunnelbanan tittade lite undrande på mig :-D

Annons:
lumeli
2/25/15, 4:35 PM
#7

#5 Tack för ditt svar (om än lite sent). Såg det först nu, så är det o vara ny :D Lade precis en beställning på bla klockranka och krasse så får vi se hur det går, tipset att hänga upp den ska praktiseras!

Upp till toppen
Annons: