Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1554 ggr
Halvdansken
2/23/15, 10:36 AM

Höja kronan på äppleträd.

Vi köpte två äppleträd i höstas, och de är klippta i toppen vid ca 80 cm. Irriterande, jag vill ha kronan högre upp så att man kan komma runt med gräsklippare o sånt.

Så jag vill höja kronan. Det finns bra grenar som kan bli en (ny) genomgående stam, men hur gör man?

Är det bara att ta av grenarna nedanför 140 -150 cm (ungefär)? Ska man göra det lite i taget? Kommer trädet att skjuta nya sidogrenar? Vill ju inte riskera att det bara står en pinne där till slut…

Har inte klippt något nu, jag ville att de fick en möjlighet att etablera sig lite innan jag börjar skära i dem. 

De är små, max 130 på högsta punkt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
2/23/15, 11:49 AM
#1

Vad är dom ympade på för rot? För en stor risk är ju att de är ympade på en svagväxande rot för att trädet ska bli litet, det är väldigt poppis just nu. 

Jag skulle spaljera träden istället i så fall, då blir de platta istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2/23/15, 1:30 PM
#2

De står inte placerade så att de kan spaljeras. Ingen aning vad de är ympade på, de var spontana billighetsköp, men de ser fina ut.

Tar lite i taget, får se hur det går.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2/23/15, 1:37 PM
#3

Bara för sakens skull ska jag nämna att det går utmärkt att spaljera på friland, inte bara mot en vägg om det är det du menar.
http://deepgreenpermaculture.files.wordpress.com/2009/09/espalier-tree.jpg?w=640

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2/23/15, 3:02 PM
#4

Jodå, jag vet.  Men inte just där. Plus att jag inte gillar spaljering.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Sabina]
2/23/15, 4:53 PM
#5

Jag tycker du gör rätt i att beskära lite i taget, du kommer märka om trädet är svagväxande eller ej med tiden men det är ändå bra att den har en bra uppbyggd krona oavsett.

Upp till toppen
Annons: