Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 8132 ggr
Milly82
11/12/14, 6:49 PM

Apelsinplanta

Jag sådde kärnor från en vanlig apelsin i en blomkruka för snart 2 år sedan. Det har blivit en riktigt fin planta som ser välmående ut. Är det möjligt att nånsin få den att blomma eller rentav bära frukt? Ska jag göra något särskilt?

Jag har haft den stående i mitt solfönster i vardagsrummet året runt i vanlig rumstemperatur.  Jag läste nu på en sida att man ska ha den svalt under vintern men så har jag inte gjort. Den har inte tappat bladen på vintern för mig heller.

Annons:
Atropa
11/18/14, 12:58 PM
#1

Hur sådde du för att få den? Tog det lång tid innan grodd? Tog du en vanlig kärna bara? Haha sorry för många frågor men hade gärna velat göra detta själv :)

Milly82
11/18/14, 5:04 PM
#2

#1 Ja jag tog vanliga kärnor ur apelsinen, 2 stycken. Jag sköljde dem och torkade dem. Lät dem ligga i fönsterbrädan till nästa dag. Sedan petade ner i krukan bara någon cm ner i jorden. Efter 4 veckor kom det första gröna upp. Nu är den 35-40 cm hög och har grenat sig. Mörkgröna fina blad. Alla som ser den undrar vad det är för fin grön växt  jag har i vardagsrummet.

Atropa
11/18/14, 6:43 PM
#3

#2 åh det låter jättefint! Ska jag absolut prova :)

AlexVG
12/5/14, 5:13 PM
#4

Tar ca 10-15år innan dom blommar och ger frukt.

[Kattskrället]
2/23/15, 1:48 PM
#5

Glöm inte att ge den citrusnäring.

Tror också att den mår bra av kallt på vintern. Vet en som hade det så och den blev ca 1,5 meter hög. Den blommade dock aldrig. Och tyvärr blev den slängd!

Upp till toppen
Annons: