Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 1384 ggr
mmillann
10/13/14, 4:40 PM

Vilken orkidé är dethär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

25 cm hög ungefär.

Annons:
Grace2009
10/14/14, 10:55 AM
#1

Utan att vara proffs så någon sorts phalaenopsis/brudorkidé. Jag har bara sådana hemma, fast inte med just det mönstret och färgkombinationen du har. Läcker är det 🙂

anki1
10/14/14, 11:33 AM
#2

ja jag tycke att den liknar. Jag har också flera stycken. Men blommans mönster förvillar en del. Kan vara en hybrid av brudorkidé.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mmillann
10/14/14, 1:32 PM
#3

Fanns bara en med det mönstret, fyndade för 50 kronor 😃 ska sköta den som vanligaste orkideérna och hoppas den trivs.

Grace2009
10/14/14, 1:40 PM
#4

#3 Tror säkert den trivs med det. Ett fynd får man verkligen kalla det. Jag köpte en orkidé med ursnyggt mönster för ett par veckor sedan på ikea, hoppas den klarar min omvårdnad.

mmillann
10/14/14, 1:58 PM
#5

Jo, har ju vermikulit och jag vattnar 1 gång/v med 2 dl vatten till en liters kruka. Sen sprayar jag bladen varannan dag. Får alltid ta hand om familjens orkideér då dom andra verkar få dom å otrivas 😃

anki1
10/14/14, 2:57 PM
#6

Jag vattnar med kanna, så att det rinner ut lite på fatet. med 1 vecka till 10 dar emellan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
mmillann
10/14/14, 3:05 PM
#7

Min orkidekruka har inga hål, därför jag mäter.

anki1
10/14/14, 3:32 PM
#8

Jag använder genomskinliga krukor till mina och då får de stå på fat så de får ljus på rotklumpen med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Grace2009
10/14/14, 9:24 PM
#9

Jag ställer mina i vatten någon timme eller två när jag kommer ihåg, ingen växtnäring. De står i plastkruka i en ytterkruka, så kan lätt lyfta upp och se hur rötterna ser ut. Är det inget grönt på dem börjar det bli dags att ge dem vatten.

anki1
10/14/14, 9:41 PM
#10

Dom ska helst inte stå i ytterkruka. för ljuset måste komma åt rötterna, då orkideér inte har egen fotosyntes. Detta gäller bara trädlevande orkidéer. De marklevande klarar sig med vanlig kruka.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Grace2009
10/15/14, 10:15 AM
#11

#10 jo, jag vet att det är lite olika skolor angående det där. Men min äldsta köpte jag för 1.5 år sedan och den är inne på tredje blomningen, så även om jag är nybörjare verkar de inte tycka att min behandling är så illa. Det är brudorkidéer jag har och de är trädlevande som jag förstått det. Jag tror det kommer tillräckligt med ljus på dem uppifrån.

Orkidétanten
12/5/14, 5:30 PM
#12

Det ser ut som en Phalenopsis Taida King's Caroline 'Taida Little Zebra' (går nog under handelsnamnet 'Little Zebra' tror jag). De är riktigt söta tycker jag.

#10 Hade aldrig hört talas om orkidéer och brist på fotosyntes, så jag var tvungen att kolla upp det (alltid lär man sig något nytt!). 🙂Verkar gälla vissa arter, om jag förstod saken rätt och Phalaenopsis tycks inte vara en av dem. Anledningen till varför genomskinliga krukor är att rekommendera till just Phalaenopsis är p.g.a. att de skapar fotosyntes även med rötterna plus att det är lättare att se om de behöver vatten eller ej. Ytterkruka fungerar det med, huvudsaken är att det passar din skötsel (jag skulle antagligen vattna ihjäl mina om jag inte såg rötterna t.ex.). 🙂

Upp till toppen
Annons: