Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 1460 ggr
Maria
2014-10-12 09:38

Jordärtskocka

Tidigt i våras så satte jag en Jordärtskocksplanta. Jag köpte den som färdig planta (inte knöl) och den var cirka 30 cm hög.

Den är nu 2 1/2-3 meter hög och har inte blommat. Den har fyra kraftiga stammar.

Min fråga är om den ska skördas nu eller gör man det nästa år?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
VildaVittra
2014-10-12 09:47
#1

Det gör du som du vill, personligen tycker jag det blir extra gott med något egenodlat efter en lång vinter och marken precis tinat. 

Alla jordärtskockssorter blommar inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2014-10-12 09:49
#2

Aha, jag trodde de måste blomma först.

Du menar att knölarna kan klara sig under jord över vintern? Jag bor i Göteborg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-10-12 09:52
#3

Ja, jordärtskockan är perenn. Jag har en sort (endast till prydnad då kockorna är yttepyttesmå) som jag grävde upp vid en torpruin i skogen. Där hade den klarat sig själv i en hundra år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2014-10-12 09:55
#4

Åh, så spännande.

Nu blir jag lite konfunderad. Om den nu är en perenn och jag ska "skörda" Då måste jag väl lämna kvar någon knöl då detta bara är en enda planta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-10-12 09:59
#5

Ja, man lämnar kvar en eller flera knölar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2014-10-12 10:00
#6

Tack för svar. Då får jag ta mig en funderare hur jag ska göra😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tant Grön
2014-10-12 13:18
#7

Knölarna utvecklas sent på hösten, dom växer så länge bladen är gröna. Så vänta så länge som möjligt innan du skördar om du vill ha stora knölar.  Jag brukar gräva upp dom, ta vad jag behöver och sätta tillbaks några fina knölar som får övervintra.
Jordärtskocka är mycket härdig och fri från sjukdomar, enda problemet kan vara sork.
Man kan göra fantastiskt god gratäng av jordärtskocka, potatis och purjolök. Eller bara koka med skalet och äta med tesked direkt ur.

Tant Grön
2014-10-12 13:19
#8

Om man vill förvara så går det bra i hinkar med sand eller jord, i svalt frostfritt utrymme.

Maria
2014-10-12 14:57
#9

Tack för alla tips. Jag brukar ju använda jordärtskocka i matlagning så därför ska det bli roligt med egen skörd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: