Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 3462 ggr
kattöga
9/16/14, 3:08 PM

Vad är detta för planta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte för en tid sedan en pytteliten planta som tittade upp på tomten. Den är lite "buskig" och så jämnt rund. 

Nu har den vuxit till sig och är ca 20 cm hög och 25 cm i diameter, fortfarande väldigt rund i formen. Och en röd, söt liten blomma har börjat slå ut. Ännu en blomknopp finns på plantan, få se om den hinner slå ut innan det blir för kallt.

Men vad är det för blomma/växt?
Jag undrar om  den har följt med gammal blomjord som jag hällt ut där i somras….. Minns inte att jag planterat nån sån växt men kanske bara glömsk. Eller är det en vilt växande växt?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
9/16/14, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Taggeman
9/16/14, 3:24 PM
#2

En gissning Dahlia!  Bladen har en viss likhet.  http://www.plantagen.se/tipsbanken/artikel/sa_har_lyckas_du_med_dahlia/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Saffran0Spice
9/16/14, 3:24 PM
#3

Vet tyvärr inte vad det är för sort - men den var ju himla söt, kunde jag tänka mig i en kruka på terrassen själv =)

kattöga
9/16/14, 3:40 PM
#4

Ja, kanske det är en Dahlia. Googlade och såg att det finns dahlior i alla möjliga former och färger. Och storlekar. Blomman är ju pytteliten, inte alls en sån daär stor blomma.

Tack för länken Taggeman! Om det är en dahlia så vill jag absolut försöka att få den att växa nästa sommar också. 

Ja, eller hur, Saffran0Spice, den är så himla gullig! Jag hoppas den kan fortsätta att växa och sprida sig nästa sommar. 

Den måste ha följt med blomjorden, en liten rotbit eller ett frö som bestämt sig för att växa! 

Jag hoppas den hinner slå ut mer så att jag får se hur den lilla blomman ser ut i full blom.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lisabet
9/16/14, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tror också att det är en dahlia. Så här ser min röda ut. Tyvärr är de inte härdiga, utan knölen måste tas upp och förvaras frostfritt.

kattöga
9/16/14, 5:39 PM
#6

Tack allihop! Ja, Lisabet, din dahlia ser ut att kunna vara "samma". Jag har tittat lite på bilder på google och andra sidor men inte sett att de växer i en så rund form som våran planta gjort. Men det är antagligen en tillfällighet. 

Och ja, jag såg i länken i #2 att man ska ta upp roten och förvara den svalt och mörkt under vintern. Så det ska jag göra när frosten lägger sig. Så får vi se hur det går med plantan nästa sommar. Spännande!

Jag tycker den är så jättesöt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Emo
9/16/14, 7:38 PM
#7

Hinner den sätta frö också, så kan du fröså nästa vår.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kattöga
9/17/14, 3:37 PM
#8

#7 Det vore nåt också! Då skulle jag spara både rot och frön…Tack för tipset.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
9/17/14, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och, ni har ju rätt förstås, för nog är det väl en Dahlia!

Och jag tycker den är så underbart sockersöt så jag blir alldeles "kär" i den! 😍 Eller vad säger ni?

Nu har den lilla blomman slagit ut ordentligt och lyser upp som en röd sol!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
9/17/14, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

🌺

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
9/21/14, 10:12 AM
#11

Så fin liten mini Dahlia 🌺

kattöga
9/21/14, 10:16 AM
#12

#11 Ja, eller hur, visst är den söt! 🙂

Såg igår att ännu en liten knopp har dykt upp. Nu kommer kylan och ruskväder så få se hur den klarar sig och om knopparna hinner slå ut också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: