Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3807 ggr
Saffran0Spice
2014-09-09 14:52

Året om växter till takterrass?

Jag skulle vilja ha tips på växter/träd/buskar som klarar av västkustklimat året om ute på en takterrass och som gärna är helt ogiftiga för husdjur =)

Sedan undrar jag om Citrusträd är väldigt svåra att ha?
Skulle de må bra av att stå ute sommartid och inne resterande av året i ett rum med mycket ljus och golvvärme?

Tackar för svar!
//Saffran

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-10 13:43
#1

Vill gärna ha stora plantor osv som ska fylla upp lite =)

Vet ni några tropiska växter/fröer från Thailand man kan sända efter så skriv gärna då jag kan få detta hemskickat närmaste året ^^

VildaVittra
2014-09-10 16:18
#2

Varför inte odla sådant som är ätbart? Då är det i regel inte värst giftigt för djuren heller. Som ett pelaräppelträd, en päronspalje osv. 

Citrus vill stå svalt på vintern, så golvvärme är inte vidare bra. Satsa i så fall på någon mer tropisk planta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-09-10 16:24
#3

#2 Ska kolla upp pelaräppelträd och päronspalje - rekommenderas någon speciell sort?
Ok, skulle citrus överleva vintern utomhus om man vinterisolerar krukan?

VildaVittra
2014-09-10 16:28
#4

#3 Möjligen om du glasar in och sätter frostvakt. 

Jag rekommenderar den sorten du gillar frukten på. Finns ju även härdiga (zon1-2(3)) persikoträd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-09-10 16:30
#5

#4 ok, ska fundera lite mer på citrusen då, dyra pengar att ''kasta bort'' om man inte lyckas =(
Är inne på bakker.se och kikar - massa spännande pelarträd =)

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-10 16:40
#7

Denna känns även spännande - man kan tydligen göra te av bladen vilket passar mig som älskar te!

http://www.bakker.se/produkt/vaktelbar1/

Vad svårt det blir att välja sedan XD

VildaVittra
2014-09-10 16:47
#8

Dyra jordgubbar, jordgubbsplantor får man i regel gratis om man fågar någon med ett jordgubbsland.

Vinbär kan man odla som buske, men även stamma upp till ett litet träd (med stöd). http://www.bakker.se/produkt/vinbar-mix-titania-white-pearl-och-jonkheer-van-tets-/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-09-10 16:49
#9

#8 ja dom är ju det =/
Vinbär är ju gott, både saft, sylt och paj att fylla frysen med =)

Halvdansken
2014-09-11 15:39
#10

Du får givetvis handla var du vill,men de (vi) med erfarenhet handlar inte från Bakkers. Dålig kvaltet, fotoshoppade bilder, svårt med reklammationer osv.

Varför köpa växter som kommer från subtropiskt klimat? Köp sånt som klarar sig här istället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AlexVG
2014-09-11 15:40
#11

Citrusträd går utmärkt att övervintra inne som krukväxt princip alla arter/sorter går att övervintra inne. För dom som vill ha svalt (citron, kumquat) kan man ha ute på hösten och ta in innan det fryser detta räcker som vintervila. Sedan sätter man dom inne med extraljus och ger vatten och näring som normalt detta blir som en ''vår'' för dom. Sedan finns det flera arter/sorter som är tropiska som inte vill övervintra svalt. Dessa är Exempel Papeda, Lime, Cedrat, Apelsin (kan stå både svalt och varmt, samma gäller kalamondin) så dessa tar man in innan det blir +5c +7c och mår sen bra av att stå i rusmtemp och extraljus. På våren efter frostrisken är förbi avhärdar man sitt citrusträd och vänjer den sakta vid solljus. 

Bakker ska man inte köpa av, dom är ett lurendrej företag med dyra plantor av dålig kvalité. Ska man ha växter ute i krukor åretrunt så ska man odla i rejäla krukor och växten ska helst vara minst 1-2 zoner Härdigare än den zon som är där du bor. Så bor du i zon 1 så kan man ha zon 2-3 växter i kruka. Så välj härdigt som möjligt för krukodling. Vill du handla på nätet så rekommenderar jag dessa sidor 

http://www.blomqvistintaimisto.com/

http://www.grannavaxter.ebutik.se/?cat_id=41

http://hortogreen.com/index.php?

Saffran0Spice
2014-09-11 15:42
#12

#10 ok, vet någon annan än bakkers med bättre rykte osv?

Ska inte ha det bara för att ha det, tänkte om det finns något som överlever i vårat klimat bland det subtropiska då jag enkelt kan få tag i det just nu =)

Halvdansken
2014-09-11 15:45
#13

Äpplen ska dessutom pollineras av ett annat äppleträd, så om du bara har det där ena, så kommer du inte att få så många frukter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
2014-09-11 15:48
#14

#13 Äppelträd finns ju hur många som helst i Sverige, så det räcker gott med ett på terrassen då insekter flyger långt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-09-11 15:48
#15

#11 tack för informationen och länkarna!
Ska läsa på lite mer om citrusträd, har varit sugen på det i många år =)

Halvdansken
2014-09-11 15:50
#16

Beror ju på var man bor. Någon kilometer, ja… men en taktreass mitt i stan högt upp? Inte säkert.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Saffran0Spice
2014-09-11 15:50
#17

#16 en granne bredvid min lägenhet har en trädgård med 14 äppelträd - nästan nedanför mig, så tror det löser sig!
Sedan stod det på det träd jag länkade att det är självbefruktande =)

Sedan är det inte så viktigt för mig om det blir frukt på trädet, jag vill ha växter som är ogiftiga för mina djur och piffar upp min terrass

Halvdansken
2014-09-11 15:58
#18

"Sedan stod det på det träd jag länkade att det är självbefruktande" På Bakkers, ja. Som också säljer blå Tulpaner och annat. Tro inte på vad du läser där. Men om nu grannen har äpplträd, så trorjag du klarar det! Men det visste ju inte vi.  :-)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AlexVG
2014-09-11 16:03
#19

Tycker du ska testa citrus :) är man bara noggrann och regelbunden med skötsel, och håller efter ev ohyra så blir det inga problem att odla dom. 

 Om citrus ;  http://flaxss.webs.com/

Upp till toppen
Annons: