Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2091 ggr
Guldpaddan
2014-09-07 15:06

Vilken sort vildvin har inte så röda blad?

Hej! För en tid sedan tog jag två sticklingar av två olika vildvin, satte den i vatten och nu har det blivit rötter på den ena så jag har planterat den i en större kruka. Jag har försökt på nätet att hitta vilken sort det här är. Bladen är ganska stora, har inga röda stjälkar och stammen är ganska grågrön. Den som inte klarade sig, var bladen blankare, mörkare och hade en röd ton, stjälken till bladen var mörkröda. Annars är de borda sorterna ganska lika. Det är inte Rådhusvin iaf. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Annons:
BeaW
2014-09-08 14:56
#1

Bild? De flesta Partehenocissus får röda blad på hösten och en del har mer eller mindre röda blad jämt. Beror mest på sortnamnet. Det är bladformen och hur den klättrar som bedömer arten och då har man kommit en bit på väg i alla fall.

Guldpaddan
2014-09-08 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för svaret!

Jag försökte ta en bild på skottet i krukan som jag planterad igår, sedan håller jag upp en liten bit på en liten gren av samma sort. Det jag minns av vildvinet var att dem var mycket tät och tjock, man kunde inte se något alls av husfasaden.

Guldpaddan
2014-09-08 18:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bilderna är ju inte så värst bra,  jag har så lite av växten hemma, men här är den andra.

BeaW
2014-09-09 09:48
#4

Om det satt på en vägg och inte hade några trådar att slingra sig runt så är det P. quinquefolia. Det är alltså klättervildvin som klättrar med små klängen som har sugkoppar som det använder för att fästa på fasaden. Inte så kul när man måste renovera för när man tar ner växten så följer fasaden med….

Den får blå frukter på hösten och ett sprakande rött bladverk, och är ganska giftig. Det är dock inte så vanligt med förgiftning då dom smakar väldigt illa.

Det finns ett vildvin som heter P. vitacea men det klättrar inte på släta ytor själv, det måste ha andra grenar eller trådar eller spalje att klättra på. Men det har samma form på bladen. 

Kul att dom tog sig! Lycka till, men tänk dig för var du sätter dom sen.

BeaW
2014-09-09 09:53
#5

Sen finns det då olika namnsorter av dessa som har olika egenskaper som bladfärg och färg på stjälken, blanka blad eller matta blad. Det är väldigt svårt att se på bara en bild och måste bedömmas av någon som sysslar med just vildvin hela dagarna… 😎

Guldpaddan
2014-09-13 12:01
#6

Tack för svaret. Den sorten jag har är bladen lite större på. Bladen är inte så blanka och stjälkarna till på bladen är inte så röda. Men jag förstår att det kan vara svårt att säga exakt vilken sort det är. Nu får jag hoppas att den klarar vintern, så ska jag tänka ut en plats där jag sedan kan plantera den. Att sätta den på balkongen är nog ingen bra idé….

Annons:
Upp till toppen
Annons: