Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 3092 ggr
catr.ruds
2014-08-25 21:39

Orkidéfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fråga om en av mina orkidéer. Den fick för ett tag sedan en ny stängel och vad jag tror är en ny planta men den fick inga blommor. Därför tänkte jag höra om någon har erfarenhet av dessa orkidéer och vet om de får blommor på stänglarna direkt eller om de kommer senare. Det är första gången jag har en orkidé av denna typen och det är även första gången den fått ny stängel.

Annons:
Praefatio
2014-08-25 21:59
#1

Orkidéer lever ju utanpå trädstammar och en viktig del i deras livscykel är att rötterna är blottade och får solljus. De kan överleva ändå, så som din gjort, men min erfarenhet är att de inte får nya blommor utan genomskinlig kruka utan mest sätter blad. Skulle rekommendera dig att plantera om den i en glaskruka.

Grace2009
2014-08-25 22:00
#2

Själv har jag bara brudorkidéer så kan tyvärr inte din sort. Men jag tror det är en dendrobium och dom får väl små blommor i bladvecken? http://i251.photobucket.com/albums/gg311/Dendrobibatesum/DendrobiumStarClass3D08-11-09833783.jpg

Men du kanske redan vet vilken sort det är? Vet tyvärr inget jag kan dela med mig :(

anki1
2014-08-26 08:24
#3

En del orkidéer är marklevande. Och de kan stå i vanlig kruka.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Praefatio
2014-08-26 13:31
#4

#3 Jasså? Att det finns marklevande vet jag men jag trodde att även de  hade rötterna blottade. Man lär sig något nytt varje dag!

catr.ruds
2014-08-26 16:52
#5

Jo jag hittade tidigare att det var en dendrobium och har letat på internet men inte hittat något om ifall blommorna kommer direkt med stängeln eller om dom kommer efter. Har även hittat flera sidor där det står att de inte behöver ha någon genomskinlig kruka då dessa lever på marken.

Tack för alla svar.

Upp till toppen
Annons: