Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2459 ggr
thorntagg
8/24/14, 12:32 PM

Hur få bort buskrötter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förre ägaren till vår trädgård planterade klasespirea i en slänt på baksidan av huset. När vi flyttade hit för många år sen så tyckte vi det var snyggt och utgjorde ett bra insynsskydd, men så småningom har spireabuskarna brett ut sig med otaliga rotskott och inkräktar nu på ett betydligt större område än vad som var meningen från början. Jag var tvungen att göra något radikalt och klippte ner allt jäms med "fotknölarna", men problemet är ju alla rötter som har infiltrerat marken. Jag hade tänkt sätta något annat där spireorna stått, men först måste ju rötterna bort. På You Tube såg jag en man som höll på precis som jag  har försökt göra : bänt, spettat, grävt och klippt,   men det kanske skulle gått bättre om jag varit karl, tjugo år yngre och inte haft artros.  Mannen i filmsnutten penslade också  något på de rotstumpar som blev kvar i gropen när han grävt och bänt upp en planta.  Vad det var vet jag inte.  Finns det någon som vet, och som kan ge tips hur man kan lättare få bort eländet, vore jag tacksam.

Annons:
[Sabina]
8/24/14, 3:45 PM
#1

Det som du såg att han på YouTube penslade på var troligen roundup/ glyfosat för att försöka döda stubbarna. Men jag tror i så fall att det fungerar bättre med ecoplugg då bladmassan som ska dra ner giftet som man penslar på i stubben blir för liten i förhållande till stubbens massa.

Tyvärr är det ibland nödvändigt med gift (även om jag inte gillar sådant) då även vi med olika skador och sjukdomar måste sköta om trädgården. Ibland har man ju ingen att fråga eller som kan ställa upp.

Upp till toppen
Annons: