Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 11992 ggr
[Juel70]
2014-08-18 20:51

Angrepp på plantor

Både min broccoliplanta och min aubergine planta har fått nån ohyra. Det är som spindelnät och små små svarta prickar  och bladen blir gulprickiga och faller av. 

Vad kan det vara och hur blir jag av med det?

Annons:
Tant Grön
2014-08-18 21:58
#1

Kan du lägga in en bild?

[T-Fia]
2014-08-18 23:31
#2

Låter som spinnkvalster. Kommer lätt om det är varmt och torrt, som det ju har varit i sommar. Även vissa inomhusväxter får det lätt. Själv har jag fått det på växthusgurkorna i ena växthuset i år, mycket irriterande och svårbekämpat med.

kickboard
2014-08-19 07:43
#3

Har fått det på flera av mina ettåriga  klängväxter i sommar.  För torrt och varmt, antagligen.  Nya tag nästa sommar.

[Juel70]
2014-08-19 08:28
#4

Tack för svar! Jag har duschat av plantorna och plockat bort spindelnät och svarta prickar för hand.   Det är ju lite kallare nu..  Överlever spinnkvalstrena då?

Här ska det kämpas för mina plantor.😡Min aubergine har fått två fruktknoppar och jag vill inte ge upp 🙂 Ska prova såpvatten också.

[Juel70]
2014-08-19 08:28
#5

Kan prova ta en bild, men nu har jag duschat av plantorna.

[T-Fia]
2014-08-19 08:39
#6

Duscha dagligen så trivs de inte :-) Ja såpavatten är ju också bra, jag brukar köra såpa spetsat med lite t-röd. Om de överlever beror ju på hur angripna plantorna är, mina gurkor är helt gula så de har jag gett upp (fast de ger gurkor ändå).

Annons:
[Juel70]
2014-08-27 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu fick jag en bild på dom rackarna. Försöker rädda plantorna men verkar väldigt svårt.

TinaNordberg
2014-08-28 21:38
#8

Ta och kolla med lupp eller förstoringsglas, jag tycker det ser ut som spindelbebisar, de skadar inte växten.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Juel70]
2014-08-28 21:58
#9

Jag har ingen lupp 😛 Försökt förstora med kameran.  Jag undrar om dom är inuti plantan eller i jorden, men försökt duscha dom med så varmt vatten som möjligt utan att plantan dör.

Om du tittar på stammen, så ser den också bubblig och konstig ut. Vad kan det vara? Ägg? Bladen blir prickiga och ser döende ut. Den fäller bladen ,men så kommer nya blad och nu försöker jag varje dag kolla så att dom nya bladen inte blir angripna.

Min planta fick ju blommor, början på frukt, men den tappade dom, för att den var angripen. Men nu har det kommit två nya små blommor som är på väg att växa upp.

[T-Fia]
2014-08-28 23:17
#10

Just så ser spinnkvalster ut när man fått många, och de har funnits på plantan en tid. De är spindeldjur och inte insekter ;-)
Det finns medel, men de kostar en del, och jag hade inte tyckt det var värt på en broccoli och en auberine. Det finns Spidermite, och det finns rovkvalster som äter upp spinnkvalstren. Såpavatten fungerar att hålla dem nere i antal, men de kommer ofta igen och är ganska svåra att bli av med helt…

Evahelene
2014-09-01 15:10
#11

Duscha, duscha och åter duscha…spraya med såpvatten emellan duschningarna så finns det en chans at du blir av med spinnkvalstren, Hade det varit en krukväxt så hade jag rekommenderat Provado-pinnar.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Tant Grön
2014-09-03 20:02
#12

Ja du får vara envisare än spinnet. Varmt vatten som du använder är bra. Har själv lyckats bli av med spinn på det sättet.  Har för mej att det skall vara strax över 40 grader för att göra bäst nytta.  Kanske har du inte haft tillräckligt varmt. Tänk på att duscha undersidan av bladen där dom gärna sitter. Helst med lite tryck på vattnet så dom ramlar av.
Spinnkvalster går inte in i växten utan sitter utanpå.

[Juel70]
2014-09-03 21:40
#13

Jag har varit envis och det ser ut som att dom har försvunnit nu. Jag har duschat dom och sen även gjort en egen liten spray av  persilja, vitlök, ättika.

Annons:
[Juel70]
2014-09-18 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ja plantorna är friska och har precis börjat blomma! Är det inte lite sent med tanke på att jag sådde fröna i början på juni?  Tror ni jag får nån frukt? Dom är inomhus i solskensfönstret.

Tant Grön
2014-09-18 16:31
#15

Vad bra att du lyckades bli av med spinnet. 👍 Du kan nog få frukt om du pollinerar dom. Jag har odlat aubergine inne och det gick bra.

RatAss2
2014-09-27 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lånar tråden lite.  Har fått någe liknande jag med fast de är röda också! De är på plantorna utomhus liksom inomhus och de tar död på allt! Jag som bara har ätliga växter har inte en aning vad jag ska ta mig till. De har gett sig på rabarber, bönor, gurka, sallad, örterna och mina citronplanta osv.

[Juel70]
2014-09-28 07:45
#17

#16 Funkade att duscha av dom regelbundet med hett vatten, men svårt att duscha dom utomhus kan jag tänka mig.  Har du provat såpspray ännu`?

Tant Grön
2014-09-28 18:17
#18

#16 Det ser ut som rött spinn. Har aldrig varit med om sådana angrepp ute. Man brukar få det inne eller i växthus. Kan  det vara så att spinnets naturliga fiender har försvunnit? Har du sprutat med något medel som kan ha slagit ut rovkvalster och spindlar?  Nu är ju säsongen nästan slut, men om du får samma problem nästa år, så finns det rovkvalster att köpa.

RatAss2
2014-09-30 00:13
#19

har testat att dusha å dusha å dusha inomhus och även spruta med slangen utomhus, samt att det är så blött under natten bordej u ha hjälpt tycker jag, men ändå är de kvar. :/ Jo säsongen är ju över, men örterna och citronplantan kommer ju att få flytta in igen. Ställde ut allt för att försöka få bukt på det genom det naturliga små krypen som kanske skulle vara sugna.

Upp till toppen
Annons: