Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 10027 ggr
Caf_Roy
2014-07-24 14:35

Tistlar i nyetablerad trädgård

Vi har en nyetablerad trädgård, den gamla var full av tistlar så i höstas grävdes den gamla jorden bort och vi började om från början. Så nu har vi en ny vacker trädgård som vi sköter ömsint.

Men sen var det ju det här med tistlarna. De verkar ha rötter ända ner i, jag vet inte vad, något som ligger väldigt väldigt långt ner. Vi går på tiseljakt dagligen och tar alla vi ser med så mycket rötter vi kan, men ibland växer de i blommorna och det är omöjligt att få med särskilt mycket rot utan att gräva upp flera av de nyetablerade plantorna.

Varken vi eller vår trädgård klarar så mycket mer, en dag grävde jag upp över 60 tistlar i rabatten, har inte orkat med de som växer i gräsmattan. Så nu behöver jag tips på ett ogräsmedel som tar död på väl förankrade tistlar men inte skadar de nyetablerade och lätt misshandlade blommorna.

Vår trädgård har varit en byggarbetsplats alldeles för länge, så att täcka den med plast och vänta på att de dör är inte ett alternativ. Alla tips på all annan sort av bekämpning som är lättare än att gräva upp halva trädgården dagligen tas tacksamt emot. Tänk bara på att tistlarna är betydligt mer etablerade i trädgården än blommorna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
VildaVittra
2014-07-24 14:39
#1

Skaffa ett gäng med köttkaniner och låt de gå där i en hage tills de nått slaktvikt. Det är inte mycket som kaniner inte har ihjäl, sedan är de söta att se på. 

Ogräsmedel som roundup är något man inte ska använda alls, de är nämligen giftiga har forskarna nu kommit på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caf_Roy
2014-07-24 14:53
#2

#1 Men alla blommor och det ska ju vara kvar, dessutom vill vi kunna gå runt och njuta av trädgården utan att kliva i kaninbajs. Jag är för naturliga bekämpningsmedel, men jag tror inte att kaninerna har självbehärskning nog att låta bli tulpanerna när tistlarna är slut. Dessutom finns ju rötterna kvar och skjuter upp nya tistlar så fort kaninerna slutar äta, vilket måste ske om vi inte vill att trädgården för all framtid ska vara en kaninfarm.

Fler smarta lösningar! Hur får man bort tistlarna utan att skada blommorna?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Halvdansken
2014-07-24 15:16
#3

Det finns inget medel som tar död på tistlar, men sparar blommor. Däremot finns det sånt som tar växtlighet i gräset, men inte påverkar gräset. De som finns inne i rabatterna får du ta med handkraft eller pensla på gift på tistlarna. Om du nu vill använda gift.
Jag tycker det är ok om man penslar utvalda växter, och inte bara sprejar hejvilt överallt för att det är bekvämast.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Caf_Roy
2014-07-24 18:32
#4

#3 Ok, så penselgift låter som att det är det jag ska satsa på.

Finns det någon som har tips på vilka gifter det finns som funkar på tistlarna men är så harmlösa som möjligt i övrigt? Helt harmlösa förstår jag ju att jag inte kan få, men jag antar att det finns olika grader i helvetet och jag letar efter en ljummen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Halvdansken
2014-07-24 18:39
#5

Nä, det finns lite olika saker, men i grunden är det glyfosat alltsammans, dvs, det som är det verksamma ämnet i Round-up. (Round-up är ett varumärke). Men kolla på närmsta plantskola/byggmarknad/nätet och läs vad det står.  Man får bli en kritisk konsument helt enkelt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Caf_Roy
2014-07-24 18:47
#6

#5 Men problemet är att det lika gärna kunde vara på grekiska, jag förstår inte i alla fall. Det kan finnas massor med information men om man inte har något att relatera den till hjälper det inte. Så kan någon tala om för mig vilken som är den mildaste verksamma av de penslingsbara och hur mycket man ska pensla på?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Halvdansken
2014-07-24 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har ren glyfosat (det kan man köpa här i Danmark) och det blandar jag upp typ med typ 50% vatten och sätter en droppe på en tistel. Så dör den. Men ha inte för bråttom, det kan ta ett par veckor innan du ser nåt.

Tistlarna i gräset kommer att dö av sig själva när ni klipper det. De tål inte att klippas kontinuerligt. Så just där behöver ni inte bekymra er.

Här är en bild på  vår tomt när vi bara klippt gångar mellan tistlar och brännässlor. Vi har alltså inte sprutat med nåt där gräset är klippt. Nu är allt gräs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Caf_Roy
2014-07-25 00:50
#8

Ok, då vet jag vad jag ska leta efter.

Hur lång tid tar det innan tistlarna dör av klippning? Vi planterade vår gräsmatta (på rulle) i våras och har haft en automatisk gräsklippare hela tiden. Gräset klipps alltså dagligen. Men våra tistlar i gräsmattan har snarare börjat växa på bredden i stället. Så om dom tänker självdö av att bli klippta, hur lång tid kommer det ta på ett ungefär? Och borde inte det fungera på tistlarna i rabatterna också?

Om man drar upp alla tistlarna med ca 5 cm rot när de är 1-2 dagar gamla, hur länge måste man göra det innan rötterna dör och slutar skjuta upp nya skott? För ett tag sedan spenderade jag större delen av en timme åt att få upp en tistel med över 30 cm rot, men jag fick inte med den allra smalaste biten allra längst ner i lerlagret under rabatten. Två veckor tog det innan den hade skjutit upp ett nytt skott.

Om jag kan se ett ljus i slutet av tunneln kanske jag kan hålla ut utan gifter, men som det är nu verkar det som att för varje tistel jag drar upp kommer det två nya, gärna ur samma rot som återupplivas som fågeln Fenix ur minsta rotmolekyl jag missar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Evahelene
2014-07-25 13:49
#9

Du får göra som mig: dra upp, dra upp, dra upp….dom kommer att tröttna så småningom. MIna tistlar börjar mattas ut nu, men då har jag inte varit så idog som jag borde ha varit. Jag har en tistel/maskros/knölklocketrädgård på drygt 1000 kvm 😮Det går bäst att få upp rötterna när det är torka har jag märkt.

När jag flyttade till min (då blivande) make så hade trädgården fått sköta sig själv i drygt 20 år. Det lär dröja några år till innan jag fått någorlunda ordning på den.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Caf_Roy
2014-07-25 14:54
#10

Så hur länge ungefär innan tistlarna ger upp?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Evahelene
2014-07-25 15:54
#11

Vet inte än…men är man flitigare på att dra upp dem än vad jag är, så bör de ge upp inom 3 år.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Halvdansken
2014-07-27 13:17
#12

Jag har ungefär samma erfarenhet som #11. Ca 3 år stämmer fint.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Torparmor
2014-07-28 08:42
#13

Tisteljobb tar tid, hur länge beror till viss del på vilken typ av tistel det är oxå. På vissa tistlar med hålig stam fungerar det bra att klippa stjälken rakt av när det ska regna (alt sen vattna). Helst ska det göras precis när blomknopparna kommer och tisteln använt större delen av sitt näringsförråd till blomsättning. Man kan också klippa av alla blad i jordytan när växten har tre bladpar (varje gång). 

Ja  när ovanjordsdelarna tas bort skjuter tisteln nya rötter i sidled ända tills näringsförrådet försvunnit. En fröplanta som får växa utan påverkan kan ta ner rötterna till 2 m djup på en säsong och bli moderplanta till en hel koloni.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Upp till toppen
Annons: