Annons:
Etikettövrigt-utan-anknytning-till-trädgård
Läst 2183 ggr
Svartvik
2014-07-08 10:07

Pallkrage i Juli

Hej!

Jag har kommit över några pallkragar som jag tänkte försöka mig på att odla i. Jag har i princip ingen erfarenhet av trädgård, då detta är vår första sommar med tomt. 

Frågan är nu vad jag ska odla? Har ni några tips som passar årstiden? Mig kvittar det om det är ätbart eller bara för prydnads skull, jag vill bara testa. Skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig lite tips på vad som går att odla.

Många tack!

Annons:
Omorika
2014-07-08 10:19
#1

I pallkragar skulle jag hålla mig till ätbara saker så antingen ett litet mini trädgårdsland med snabba saker som rädisor, sallat och kryddor. Köp lite krukor med kryddor från en vanlig matvaruaffär så kommer man billigt undan och kan köpa nytt om nått dör. Annars hade jag fyllt pallkragen med jordgubbar till nästa år.

Glöm inte att lägga nått i botten som förhindrar ogräs typ markduk eller tidningspapper.

Svartvik
2014-07-08 10:40
#2

Perfekt, tack! :)

aggeelin
2014-07-08 12:27
#3

Persilja, dill, gräslök och basilika är alltid bra att ha.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

anki1
2014-07-08 17:00
#4

Jag har blommor i en och spritärter, samt morötter o rädisor i 2 andra. ska bli spännande med ärterna. tänker på gamla barndomsminnen hos min faste o farbror på en bondgård.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Sior
2014-07-08 17:45
#5

Spenat är perfekt att odla nu, olika sorters sallader och basilika, mini morötter osv.


[strutter]
2014-07-08 18:51
#6

Jag har sommar-aster, gräslök, smultron och timjan i en pallkrage.

Potatis i nästa, sen spenat i en annan. I den sista har jag dill och persilja.

Till nästa sommar ska jag ha fler pallkragar, plus att jag ska odla lite kryddor i stora lerkrukor.

Annons:
anki1
2014-07-08 22:49
#7

Planerar att starta ytterligare 2 pallkragar nästa år.  få se vad jag hittar på i dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
2014-07-08 22:56
#8

Glömde att jag har en pallkrage med jordgubbar med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Svartvik
2014-07-09 09:12
#9

#3 #4 #5 #6 

Satte upp mina pallkragar igår. Börjar med två. Ska införskaffa planeringsjord och hästgödsel, vad tror ni om det? Ska bli jättespännande, och nu har jag ju massor av inspiration på vad jag kan odla :)

Är dock lite orolig för rådjuren som passerar vår tomt varje dag. Någon som vet hur man skyddar bäst mot detta?

anki1
2014-07-09 09:26
#10

Jag la ut odlingsduk under pallkragarna, och vek upp utanpå mina pallkragar. Då kommer inte ogräset upp innanför kanterna på kragarna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

L8!
2014-07-18 00:22
#11

Om du vill så något nu för att skörda i höst finns många asiatiska bladgrönsaker som trivs bäst när dagarna blir kortare. Alltså perfekt att så nu.

[strutter]
2014-07-18 09:38
#12

#9 Här är några exempel på växter som rådjuren inte tycker om. Du vill kanske inte ha dom här växterna i pallkragarna precis, men man kan ju plantera  dom alldeles i närheten.

Tagetes
Fingerborgsblomma
Vallmo
Primula
Plymspirea
Daggkåpa
Fuchsia
Krasse
Lavendel
Lysing
NepetaPion
Silverarv
Sockblomma
Törel
Snödroppe
Vresros

Upp till toppen
Annons: