Annons:
Etikettövrigt-utan-anknytning-till-trädgård
Läst 1717 ggr
Saffran0Spice
2014-05-15 15:11

Tips till en med inte så gröna fingrar?

Tjo på er!

Jag undrar om någon har tips på trevliga växter jag kan ha på balkongen? Jag skulle gärna vilja ha någon form av mindre träd eller buske, kanske några väldoftande gröna växter.

Jag har planerat att ordna kryddor längs balkongräcket, men det finns plats för fler växter.

Balkongen är inte så djup, ca 1.50m - 1.75m, längd 5m, höjd 2.20m
Det är sol från soluppgång till ca 13.00 på balkongen, sedan är det skugga resterande tid.

Jag har inte så jätte gröna fingrar och jag har djur som gärna skulle smaka på grönt - så jag söker något lättskött, ogiftigt, tåligt och som klarar av skugga och västkust-väder 😃

Annons:
VildaVittra
2014-05-15 15:16
#1

Jordgubbar är väldigt svårt att misslyckas med. 

Odla enbart köksväxter, så är de mer eller mindre garanterat giftfria. Kanske en kruka med grönkål?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2014-05-15 15:24
#2

#1 hmm, ja detta ska funderas på!
Tack för tipsen ^^

AlexVG
2014-05-16 12:09
#3

Vill du ha lätta träd som klarar av att stå uteåretrunt till zon 3 så kan du välja pil, kornell, trollhassel, ormhassel, kornell, syren  Tror ingen av dom är giftiga.

Saffran0Spice
2014-05-16 13:12
#4

#3 Tack!
googlade dem - trollhassel och pil fastnade jag mest för!

AlexVG
2014-05-16 15:03
#5

Har dom själv och tål att stå på norrsidan hos mig med lite östersol också, jätte fina och tåliga och härdiga i kruka till zon 3-4 åtminstonde.

Trollhassel får vackra blommor tidigt i jan-mars och jätte vacker höstfärg. Pilen är en bra nyttoväxt för dom tidiga humlorna och går att beskära hur man vill egentligen och forma och vackra sirliga blad. Dom vilda är tåliga som knäckepil, korgvide eller sälg, går att hitta på plantskolor eller kan dom ta hem. Köp inte ympade hängpilar som säljs på våren dom är oftast ett hastigt arbete och dåliga i ympen och mer som slit och släng, inte alltid dom klarar vintern bra i krukor heller i högre zon.

Saffran0Spice
2014-05-16 15:09
#6

#5 Tack för infon!

Annons:
Upp till toppen
Annons: