Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2487 ggr
Rafflan
2014-05-04 13:44

Så gräs i lådor?

Jag vill så gräs i lådor att ha på balkongen så kaninen kan få beta av ibland, men hur gör man? hur löser man "problemen"?

Först:
vilken typ av låda ska man köpa?
vilken jord?
finns det olika typer av gräsfrön och vilken sort ska man då ha?
hur lång tid tar det för gräset att gro?

Problemen:
lådan får ju inte blir vattenfylld, vattnet måste kunna "komma undan" och får inte rinna ner till grannen under. Så man kanske ska ha en låda med håll i botten för gräset och en låda under som fångar upp överblivet vatten som man kan hälla bort? Finns det någon sån kombination av låda?

Annons:
HellviHumle
2014-05-05 21:39
#1

Så i balkonglådor. De är billiga. 
Nån form av betesgräs är väl lämpligt. Vet inte hur det är med kaniner men till kor är ju timotej, ängssvingel och gröe bra. Klöver kanske blir för starkt. Mycket protein. 

HH

Kimji
2014-05-06 13:13
#2

Som sagt så är nog balkonglådor enklast. Men egentligen kan du ju använda precis vad som helst bara du som sagt gör hål i botten. Tex gamla plastförpackningar, en överbliven toalåda, osv. Att det skulle börja rinna ur lådan är osannolikt bara du vattnar försiktigt. Jord binder ju vatten extremt effektivt. Blir den för vattenmättad om det tex regnar mycket så kan du bara ställa den mot väggen någon dag så den får torka lite. Men vill du vara säker så finns det både "ytterkrukor" och blomfat till balkonglådor.

Vad gäller jord så hade iaf jag köpt det billigaste, gräs växer i vad som helst. Vad gäller grässort håller jag med #1 eller så kan du så en ängsblandning med både gräs och örter i. Garanterat uppskattat av ninen. Eller så köper du en vanlig fröblandning för gnagare och sår den. Lycka till.

VildaVittra
2014-05-06 21:30
#3

Vanligt gräsfrö tar vansinnigt lång tid att gro och sedan månader innan du får något att "skörda".

Havre däremot gror fort, pålitligt och växer som ogräs. Dock får man så om och om igen, då den inte är perenn. 

En annan möjlighet är ju att köpa gräsmatta på rulle.

Jag skulle ställa en transportpall på en inplastad ram och sedan sätta en pallkrage ovanpå att odla i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: