Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 1574 ggr
jannikevall
4/24/14, 11:01 AM

Sätta "skafferigrodda" potatisar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rensade ur mitt skafferi idag och hittade en påse ekologiska potatisar längst in som har groddar på upp till 20 cm och jag undrar nu om jag kan sätta plantera dom som dom är eller om det är för sent? Och om det går, hur ska jag i så fall gå till väga?

Annons:
Inkanyezi
4/24/14, 11:14 AM
#1

Det har jag gjort många gånger förr. Se bara till att vara försiktig så du inte bryter av dem, så kommer de lite fortare. Det är egentligen inga problem alls, men helst ska jorden vara lös, och täck ordentligt. De kommer upp.

VildaVittra
4/24/14, 11:14 AM
#2

Det går bra, enda risken är att de inte är sjukdomsfria och att du då inte kan odla potatis på den platsen igen på många år, men jag hade klart satt dom. Och nej, det är inte för sent, på gränsen till för tidigt faktiskt.

Vill du ha många plantor kan du ta loss skotten på dom potatisar som har flera och plantera dom ett och ett i jorden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

askan
4/25/14, 5:13 PM
#3

Hm, dum fråga kanske, men jag har ett litet gäng sättpotatis som ska ner i jorden snart och ser ut sådär - på vilket håll ska de ner? Ska skottet vara uppåt ? :)

VildaVittra
4/25/14, 6:19 PM
#4

#3 Hyfsat uppåt, hamnar de neråt brukar de vända sig uppåt i jorden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kickboard
4/25/14, 9:42 PM
#5

Egentligen ska ju sättpotatis ha små, knubbiga, gröna groddar och inte såna där genomskinliga skott, men det kan nog gå ändå.  Se upp med frost nu bara i början.  Vi har haft neråt 6 minusgrader ett par nätter dennna vecka.

Upp till toppen
Annons: