Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3650 ggr
Stephanie
2014-04-19 12:54

Kostnad för odlingslott?

Jag har en tanke som börjat gro lite i mitt huvud. Jag skulle vilja skaffa mig en odlingslott! Men tyvärr har jag ingen koll alls på den här världen, vad som behövs och vad en sådan här hobby kostar att hålla på med?

Jag är student vilket innebär lite pengar men desto mer fritid. Jag har inte heller bil vilket jag tänker mig kan försvåra en del. Så om jag faktiskt skulle göra något åt den här idén och uppfylla den på riktigt, vad bör jag förbereda mig på för kostnader? Själva hyran för marken har jag kollat lite på, så det är inte den jag syftar på, utan mer de löpande kostnaderna i form av material och liknande. Vad behöver man? 

Jag är lite orolig att jag har fått mig en omöjlig dröm 😕

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
VildaVittra
2014-04-19 13:04
#1

Resten kan faktiskt vara nästan gratis om du är beredd på att jobba lite. Som gödsel kan man ofta hämta gratis som obrunnen av folk med djur, starta en kompost på din lilla odlingslott och gräv ner gödslet där och låt det ligga till nästa säsong.

Annars kan man göra nässelvatten (dundergödsel) eller vattna med utspädd urin.

Visst, spade o.s.v kostar, så håll dig framme på auktioner, loppisar och dylikt så kommer du undan billigt där.

Frön är dyrt, men det är ju så fantastiskt att man kan odla dom själv till nästa säsong.

Halm är en bra marktäckare och hur billig som helst, dock ser det gärna skräpigt ut, men det är ju bara till att växterna breder ut sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stephanie
2014-04-19 13:50
#2

Äsch då, nu fick jag precis reda på att närmsta koloniområdet inte har någon odlingslott ledig. Det hade ju varit perfekt! 😕

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
2014-04-19 15:03
#3

Hur långt är det till nästa område?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stephanie
2014-04-19 16:03
#4

Jag verkar ha tre områden att välja på. 

1. Den som ligger närmast ligger 7min bort med cykel, precis bredvid Universitetet där jag går. Mitt emot finns ett stall där man kanske kan fråga om gödsel också.

2. Den andra ligger ca 20 min bort med cykel, med nedförsbackar större delen av vägen dit, men vägen hem är ju desto jobbigare! 😃Tyvärr ligger den bara ca 200m från E4an, vilket jag inte är så förtjust i…

3. Tar kanske 30 min att cykla till, åt ett håll jag sällan är åt i stan. Ligger dock fint till vid en å, där jag varit och badat ett par ggr förra sommaren.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
2014-04-19 17:43
#5

Vid åar brukar det vara bra jord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2014-04-19 17:46
#6

Och frön behöver inte vara dyra heller. Lidl tar ofta bara 3-5kr per påse för sina fröer och de är hyfsat välfyllda, och de funkar faktiskt väldigt bra jag har fått fina skördar av deras billiga fröer.

Annons:
Sukram
2014-04-19 21:42
#7

Jag betalar 150kr/ år och lott i min förening och det är nog iofs väldigt billigt. I större städer ligger de nog runt 3-500kr st.

Redskap hittar du billigt på second hand/ loppmarknader mm eller nya på Lidl eller Ö&B. Man klarar sig långt med en grävspade, en grep för att luckra och ta upp torvor och ogräs, en liten planteringsspade och en kratta för att luckra och jämna till ytan innan man sår. Även nya finns för under 100-lappen styck. 

Frö finns billiga på Lidl eller på nätet. Vissa säljer outletfröer.

Torparmor
2014-04-20 07:21
#8

Jag skulle nog skaffa två hinkar alt en hink och en "hinkkasse", bra att samla ogräs i och skördade grönsaker. En vattenkanna är inte heller så dumt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Åsa S
2014-04-20 11:09
#9

Kan ju vara bra att kolla ifall föreningen har gemensamma redskap, för det har vi på vår förening vilket är ett stort plus även om jag bara har några minuters promenad till lotten. Vi har 2st boda med gemensamma spadar, skottkärror, krattor, gräsklippare etc.

Stephanie
2014-04-20 17:31
#10

Tack för alla tips! 🙂 Jag hoppas så på att kunna få tag på en lott!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

balkongodlare
2014-04-21 19:55
#11

Kolla upp hur lång kötid det är i området närmast. Min erfarenhet av lottodling säger att det är guld värt att kunna svänga förbi i farten. Det är jobbigt att ha en lång omväg till lotten om man bara vill dit för att vattna lite, eller bara se hur växterna mår. Och framför allt är det bra att kunna ta sig förbi på hemvägen under skördetider, då kan man verkligen njuta av färsk skörd varje dag.

Om det finns möjlighet att få en lott nästa år kanske du kan odla på annat sätt i år? Mer än man tror går att odla i kruka. Och prata med din hyresvärd, de kanske går med på en pallkrage eller två på gården.

Stephanie
2014-04-21 20:03
#12

#11 Ja, så tänker jag också. Det kan ju ta emot något enormt att bege sig iväg på en längre cykeltur, så just nu är nog tanken att det antingen blir det området eller inget. Jag kan verkligen se framför mig hur intresset sinar bara för att det är krångligt att ta sig dit… 

Ang. kö och så så har jag frågat vidare om det ens finns några odlingslotter, men inte fått något svar än. Det framgick inte riktigt från hans svar om det bara inte fanns några lediga, eller om det över huvud taget inte finns några. Och finns det inga alls, ja då väntar jag ju i onödan kan man säga 😛

Jag kommer definitivt inte ha någonting på gården eftersom jag bor i ett studentområde med mycket fulla ungdomar och förstörelse, så det är inte ens värt att försöka med. Sedan har vi inte heller någon direkt gård att prata om heller så jag kan inte ens komma på något lämpligt ställe. Men det var en bra tanke i alla fall! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2014-04-21 20:06
#13

Jag har fått ett förslag som jag funderar på att överväga om det visar sig vara lång kö till närmaste området. Jag har nämligen ett par kompisar som bor på markplan med uteställe, där det redan finns en bädd med bland annat potatis. De är själva inte alls intresserade av att göra något med sin gräsplätt och jag fick erbjudandet att börja odla där istället.

Det är mindre, och jag skulle väl inte känna mig lika "fri" som med en egen lott, men det är nära i alla fall! 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
balkongodlare
2014-04-22 13:21
#14

Att odla lite grann hos vännerna låter ju jättebra som en början. Då stillar du värsta odlingsbegäret samtidigt som du lär dig en hel del inför att du får en riktig lott. Dessutom delar du upp kostnaden om du börjar köpa lite frön och prylar nu, då behöver du mindre sen. 

Lycka till! Det är kul att börja odla :)

Stephanie
2014-04-22 16:45
#15

Det är så frustrerande att inte få svar! Jag vill ha svar nuu! 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
2014-04-23 07:55
#16

Det kan ju vara svårt veta nu ifall det finns nån lott ledig ifall det är som i våran förening, det är nu i slutet på april avgiften ska vara betald och det är ju ofta då folk måste bestämma sig ifall de fortfrande vill ha lotten + det kan ju hända att folk dött under vintern ifall det är många äldre och då brukar vi vänta tills änkan/änklingen bestämt sig för ifall de vill fortsätta ensamma vi pressar inte på för att få ett snabbt svar när nån dött (här i vår förening kan man inte ärva lotterna så är det nån som är ensam som dör blir det en ledig lott)

Stephanie
2014-04-23 09:27
#17

Fast just nu väntar jag bara svar på om dom har några odlingslotter alls, och om jag får ställa mig i kö. Det borde vara lättare att svara på tycker jag 🤔

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
2014-04-23 09:32
#18

Ja kö borde man ju få ställa sig i oavsett ifall de har lediga lotter eller ej.

Stephanie
2014-04-23 09:39
#19

Ja, det tycker jag med. Men jag vill främst veta om dom har några odlingslotter över huvud taget, för annars hoppas jag och väntar ju förgäves… 

Jag fick i alla fall svar igår från "område 2". De har lotter lediga, men de svarade inte specifikt på om det fanns odlingslotter. Men jag tror ändå inte att det blir något där, oavsett.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2014-04-23 12:28
#20

Nu har jag traskat runt lite i "område 1" och konstaterat att det då inte är något överflöd av odlingslotter - jag såg två tomter utan stuga… Känns som om det börjar bli smått omöjligt för mig 😕

*edit*

Nu fick jag tag på områdesansvarig och fått konstaterat att nej, det finns inte direkt några odlingslotter i det området, och ingen av dem är ledig heller. Så det ser inte så ljust ut dessvärre… 😕 Så nu blir det till att bestämma sig för om det är värt att ta sig till område 2 eller inte…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Stephanie
2014-04-23 15:32
#21

Nä, jag får nog tyvärr inse mig körd i den här frågan 😕 Enda chansen jag har är att någon av de befintliga (två?) odlingslotterna blir ledig. Tyvärr finns det inget kösystem heller, så det gäller för mig att i så fall vara först med att ringa och fråga…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
2014-04-23 15:47
#22

Kan du inte sätta upp en lapp på anslagstavlan om att du vill odla och kan tänka dig att dela lott?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: