Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3650 ggr
Stephanie
2014-04-19 12:54

Kostnad för odlingslott?

Jag har en tanke som börjat gro lite i mitt huvud. Jag skulle vilja skaffa mig en odlingslott! Men tyvärr har jag ingen koll alls på den här världen, vad som behövs och vad en sådan här hobby kostar att hålla på med?

Jag är student vilket innebär lite pengar men desto mer fritid. Jag har inte heller bil vilket jag tänker mig kan försvåra en del. Så om jag faktiskt skulle göra något åt den här idén och uppfylla den på riktigt, vad bör jag förbereda mig på för kostnader? Själva hyran för marken har jag kollat lite på, så det är inte den jag syftar på, utan mer de löpande kostnaderna i form av material och liknande. Vad behöver man? 

Jag är lite orolig att jag har fått mig en omöjlig dröm 😕

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
VildaVittra
2014-04-19 13:04
#1

Resten kan faktiskt vara nästan gratis om du är beredd på att jobba lite. Som gödsel kan man ofta hämta gratis som obrunnen av folk med djur, starta en kompost på din lilla odlingslott och gräv ner gödslet där och låt det ligga till nästa säsong.

Annars kan man göra nässelvatten (dundergödsel) eller vattna med utspädd urin.

Visst, spade o.s.v kostar, så håll dig framme på auktioner, loppisar och dylikt så kommer du undan billigt där.

Frön är dyrt, men det är ju så fantastiskt att man kan odla dom själv till nästa säsong.

Halm är en bra marktäckare och hur billig som helst, dock ser det gärna skräpigt ut, men det är ju bara till att växterna breder ut sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stephanie
2014-04-19 13:50
#2

Äsch då, nu fick jag precis reda på att närmsta koloniområdet inte har någon odlingslott ledig. Det hade ju varit perfekt! 😕

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
2014-04-19 15:03
#3

Hur långt är det till nästa område?