Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 1620 ggr
balkongodlare
4/11/14, 10:35 AM

Solrosor

Tänkte plantera lite solrosor på min odlingslott och har köpt frön av en sort som ska bli 180-240 cm hög och där plantorna förgrenar sig i flera stjälkar. Jag har naturligtvis sett solrosor förr, har till och med bott granne med ett helt fält. Men jag har aldrig reflekterat över hur en enstaka planta ser ut och växer. 

Hur stor plats på bredden tar en planta? Funderar också på hur man planterar dem bäst när de står fritt och inte längs en husvägg till exempel. Hur tät "vägg" blir det om man sätter en rad? Är det kanske bättre att sätta dem i en ring så att de får lite mer stöd av varandra?

Läste att de har känsliga rötter och att de ska sås i djupa behållare om man förkultiverar. Kan man sätta dem i toapappersrullar? När är det dags att så (zon 2-3)? Hur kallt tål sådden, kan jag låta dem stå på balkongen redan nu? Jag vill gära sätta ut någorlunda kraftiga plantor för att ge dem en chans mot sniglarna som äter allt som är litet.

Annons:
VildaVittra
4/12/14, 10:31 PM
#1

Det beror ju lite på hur du bor. Bor du i skåne eller ute vid kusten så blåser det mer och då behöver de stöd genom exempelvis tät plantering. Bor du i en "glänta i skogen" så klarar de att stå mer fristående. 

Solrosor kan du faktiskt så nu ute, de brukar ju gro bredvid fågelborden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: