Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 3247 ggr
rudyC
2014-04-11 05:22

kinesisk trädgård

lite hjälp med vad man kan ha för växter och träd och buskar

ideer bilder tips och lite inspiration

*lite menas med MASSOR!!!

Annons:
VildaVittra
2014-04-11 08:37
#1

Vad är Kina för dig? Det är ett stort land med många många odlingszoner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rudyC
2014-04-11 14:07
#2

du gav mig tips på japans mosstempel då vi har en bra start med en massa mosssa
min tanke i stort är att det skall så mycket som det går likna en (orientalisk)? tempelträdgård

lite inspiration från lite överallt beroende på vad man kan få tag på för växter och vad som klarar sig i detta avlånga land

tlover
2014-04-11 14:41
#3

#2 då kanske du ska kolla mer på japanska trädgårdar? (den är mycket mer "en och samma" och det verkar vara det du är ute efter av det lilla jag läst att du skrivit)

l'm back

VildaVittra
2014-04-11 14:46
#4

Okej, det är en japansk trädgård du är ute efter. Då finns det en del du kan göra. Bonsai är något du kan göra av tallar (alltså svenska), sedan är ginkgo biloba ett trevligt träd. Den japanska trädgården är enkel, man blandar inte många arter utan håller sig till ett fåtal.

Ingefära är lättodlad i kruka (inte härdig).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-04-11 14:49
#5

En kan man göra Bonsai av också, i södra Sverige är ju en del bambusorter (tex bergsbambu) härdig.

I teträdgårdarna (dvs dom runt tehusen i japan) så är tex tall ett måste men inte japansk körsbär (som är härdig i södra Sverige)

Stenar är viktiga i japanska trädgårdar (dom har till och med trädgårdar av sten bara) och vatten om man har möjlighet till det.

l'm back

VildaVittra
2014-04-11 14:51
#6

#5 Och krattade grusytor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lill-Kisse
2014-04-11 16:18
#7

Det finns massor av bilder på japanska trädgårdar, som man kan hämta inspiration ifrån. Googla på "japansk trädgård".

rudyC
2014-04-11 16:25
#8

en liten damm är givet med sten växter och ett litet vattenfall

gångar av sten är oxå vad jag har tänkt

Bonsai var nått jag inte hade tänkt på men det ska jag testa på
finns det nån bra sida med GÖRA-EGET-BONSAITRÄD-101?

hade oxå tänkt att trycka in ett litet lusthus orientalisk stil så att man kan sitta ute till vintern

ginkgo biloba det var en intressant träd?
får man tag på det i sv?

tlover
2014-04-11 16:30
#9

#8 min man ska testa att göra Bonsai enligt wikihow

ginko kan man få tag i frön från inpecta… eller man kunde det förr iallafall

l'm back

VildaVittra
2014-04-11 22:23
#10

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

rudyC
2014-04-12 13:35
#11

tack så jätte mycket ska läsa på om båda

Upp till toppen
Annons: