Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4518 ggr
VildaVittra
9/2/13, 3:46 PM

Marktäckare i skuggig slänt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar på vilken marktäckare som skulle passa i en skuggig (lite sol på eftermiddagen bara) slänt utanför ett 1700-talstorp. Tänkte plantera en linje med Strutbräken längsmed gången (se bild) och behöver något lågväxande som håller kvar jorden. Platsen är Uppsala och det är ren lerjord.

Några idéer?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Woodland
9/10/13, 7:14 AM
#1

Silverplister (bildar täta mattor), förgät-mig-ej (fröar av sig)   


Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
9/10/13, 10:59 AM
#2

Är Silverplister härdig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
9/10/13, 12:04 PM
#3

Jag bor i Zon 2 och den växer nästan för bra. . . sprider sig som attan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
9/10/13, 12:16 PM
#4

Man kan inte få köpa/sno några sticklingar? Hittar inga plantor på nätet. Eller är de för ömtåliga för att skickas?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
9/10/13, 2:09 PM
#5

Har du kollat Plantagen eller dyl.?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
9/10/13, 2:17 PM
#6

Jag har sökt på alla plantskolor online.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Woodland
9/10/13, 6:10 PM
#7

Jag kan försöka att skicka några sticklingar till dig. Jag är bara lite osäker på hur man bör emballera dem. Har du några förslag?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
9/10/13, 6:13 PM
#8

Toapappersrullar brukar vara bra. Kolla vad portot skulle gå på.

Tack!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
9/10/13, 9:28 PM
#9

Vi kan testa med ett vadderat kuvert med några sticklingar i. Du kan PM din adress till mig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
9/11/13, 3:57 PM
#10

Oj, sorry växten heter rosenpilster "Beacon Silver" inte silverplister! 😞

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
9/14/13, 7:06 AM
#11

Rosenplister med vita eller skära blommor och även sorter med ännu mörkare färg på blommorna, vill ha ganska fuktigt och fungerar mindre bra i släntar. Däremot fungerar gulplister mycket bättre som är en av få arter som vill ha skugga och gärna lite torrare. De odlade varianten skulle mycket väl kunna kallas silverplister eftersom bladen är marmorerade med silverskimmer.

Sol-
9/17/13, 9:26 AM
#12

Myskmadra. Vet inte hur den trivs på lerjord, men den trivs i skugga.


Bjornen
9/18/13, 7:27 AM
#13

Myskmadra är en lundväxt, som vill ha skugga och fuktigare jord.

Annons:
Emo
9/20/13, 6:22 PM
#14

Hasselört?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Woodland
6/6/14, 11:45 AM
#15

TS- 

Hur gick det med skotten av rosenpilster "Beacon Silver"?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
6/6/14, 3:04 PM
#16

Från början såg bara två ut att ha klarat torkan förra året samt vintern (ingen bra start för dom), men nu spirar en 8 stycken. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
10/17/14, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den har tagit sig riktigt bra. De strutbräken jag satte dog dock, får sätta nya när plistern täcker marken helt så jorden inte torkar ut fullt lika lätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
10/17/14, 12:40 PM
#18

Vad bra de växer.! Så,glad för dig att de har tagit sig så fint. Om du låter dem växa kommer de att täcka hela slänten vid denna tid nästa år.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
10/17/14, 12:47 PM
#19

#18 Dom får gärna täcka gräsmattan också, för jag hatar nämligen att klippa gräs.😎

Skulle dock satt dom högre upp, de växer främst neråt. 

Tackar återigen för sticklingarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: