Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 13028 ggr
vita fingrar
7/16/13, 6:18 PM

Gräsmatta full av mossa

Hur gör man för att få en fin gräsmatta och få bort all mossa som växer överallt?

Annons:
Halvdansken
7/16/13, 6:19 PM
#1

Riv bort den, gödsla gräset. Mossa växter oftast i skugga, så om du har det så  kan du kämpa förgäves.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lorita
7/16/13, 6:25 PM
#2

Antingen gödslar då rejält eller så tittar du på din mossa och tänker jag gör en insats för miljön för utan mossa skull humlorna inte ha någon stans att övervintra (jag gör det sist nämnda)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zepp
7/16/13, 6:30 PM
#3

Man gynnar gräset!

Luft, vatten och näring.. och klippa ofta.

Såå.. för att få en riktig fin matta så gödslar man, toppdressar, vattnar, klipper, luftar.. o så håller man på i några år.. så blir den så fin såå! 🙂

Mossa växer främst på näringsfattig mark, där gräs inte trivs.. dvs det finns alltid mossa men den syns inte om den inte gynnas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
7/16/13, 8:15 PM
#4

#2. Vad är det där med humlorna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lorita
7/16/13, 8:19 PM
#5

#4 dom övervintrar i mossan, tar man bort mossan tar man bort humlans vinterbo

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Halvdansken
7/16/13, 8:28 PM
#6

Vi har inga humlor i vår gräsmatta på vintern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bjornen
7/19/13, 9:36 AM
#7

#6 Hur kan du veta det? Det är humledrottningarna som kan övervintra i bland annat mossan och sedan på våren letar de på ett lämpligt boställe. Boet kan också bestå av mossa i någon fördjupning eller råttbo. I Sverige övervintrar inte humlesamhällena, medan i Tyskland kan stenhumlesamhällen övervintra.

Den finaste och mjukaste gräsmatta är mossa och väldigt lättskött också. Slippa gödsla, vattna och inte klippa gräs med miljöskadliga maskiner varje vecka.

Halvdansken
7/19/13, 11:11 AM
#8

Tror inte att vi har några. Hoppas inte, för vår gräsmatta är våt och lerig större delen av vintern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lorita
7/19/13, 11:18 AM
#9

#8 humlor är viktiga insekter för vår fauna så jag hoppas det övervintrar humlor hos er också

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Halvdansken
7/19/13, 12:18 PM
#10

Jodå, vi har massor. Faktiskt har jag ett bo i mitt woodland, en gammal sorkgång.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mooniq
7/20/13, 2:14 PM
#11

eller så kollar man efter en robotgräsklippare nästa gång det e dax att byta. Jag har blålera under gräset, och har vunnit tävlingen om mest mossa varje år.. Men i år var det dag för en robot och jag har kastat på 75 kg NPK på 600 m2 gräsmatta och roboten tuggar o går varje dag, gräset är frodigare och har fått otrolig återväxt bara på dessa 3 veckor som jag har haft den.. framtiden ser dålig ut för mossan, milt sagt 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Mustangcab]
7/21/13, 4:36 PM
#12

Tror att vi använder järnsulfat för att dräpa ut mossan. Det finns hos Lantmännen. Sen kör man med mossrivare och river upp det när det mörknat, mossan alltså. Därefter så lägger man på gödning och sår i lite gräsfrön.

Mooniq
7/21/13, 4:39 PM
#13

järnsulfat är fina grejer - men jag mossriver aldrig mer en gräsmatta, helt onödigt jobb för året efter så var det mer mossa än någonsin.. 

gödning i drivor får mossan att dö, den klarar inte det. NPK är ganska billigt - ca 170 kr för 25 kg. Stroller har en variant med NPK och järnsulfat och klart mycket dyrare men då får man allt-i-ett. Ganska smidigt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
[Mustangcab]
7/21/13, 4:45 PM
#14

# 13 Men då måste du haft otur. En av mina grannar är trädgrådsariktekt och det var hen som sa att man skulle använda järnsulfat först och sen kan du i princip bara räfsa upp mossan. Därefter  gödning och gräsfrö.

Mooniq
7/21/13, 4:48 PM
#15

ja kanske. Men nu blir det massor av NPK och robotklippare som tuggar o går varje dag.. nu har vi även haft 2 veckor starkt solsken utan regn så mossan är ganska vissen redan.. 😃känns bra!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Mustangcab]
7/21/13, 4:52 PM
#16

Problemet vi har är att det inte finns någon sol på den sidan av huset då vi har en skog bakom.

[strutter]
7/21/13, 8:50 PM
#17

#11
Jag har också hört att robotgräsklippare är supereffektiva mot mossa i gräsmattan. Nästa vecka köper jag en sån, men tyvärr måste jag ha en som är dubbelt så dyr mot den jag hade tänkt mig. I min oregelbundna trädgård måste jag ha en utan guideslinga.

boro
7/22/13, 1:46 PM
#18

Jag har tyvärr också mossa i min gräsmatta. Tänker ta tag i det i början på augusti. Jag blev nyfiken. Var har du köpt så billig NPK?

Mooniq
7/22/13, 3:20 PM
#19

där jag handlar heter stället kvarnen men jag tror de är med i Granngården. Man frågar efter NPK - det finns ju massa märken, tex Stroller som tar duktigt betalt men om man bara frågar efter NPK så brukar säckarna vara vita med blå eller svart text, de är billiga o bra!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Halvdansken
7/22/13, 4:18 PM
#20

#17. Hur fungerar en sån utan slinga?
Vi har en stor trädgård, och massor av rabatter så det går bara inte att gräva ner elslingor runtom allt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Mooniq
7/22/13, 4:29 PM
#21

guideslingan fungerar som en infångare/guide kortaste vägen tillbaka till laddstationen. När batterierna är fulladdade o roboten klipper då bryr den sig inte om guideslingan men när den börjar få dåliga batterier så söker den guideslingan eller följer avgränsningen tills den kommer tillbaka till laddstationen. Vissa större huskvarnamodeller har två guideslingor som gör det lättare för roboten att hitta hem.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
7/22/13, 4:33 PM
#22

#20 man behöver inte slinga in allt! Om man har buskar o träd så kan roboten köra emot och ändra riktning, viktigt är att man "inhägnar" tomten så roboten inte kan köra iväg och försvinna 🙂

jag har tex 3 buskar som jag inte slingat runtom och det funkar utmärkt, den stöter emot, vänder och kör iväg igen, inga problem.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Halvdansken
7/22/13, 4:47 PM
#23

Hmmmm… ok. Vi har 3500 kvm med olika rabatter, så de kan bli ett problem. Plus att vi inte kan inhägna allt. Synd, men tack för info.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lorita
7/22/13, 5:02 PM
#24

jag tror det är bättre att vänta ett två år till, att köpa robotgräsklippare, dels för att dom är på väg er i pris och dels för att nästa generation sätter man ut GPS punkter och slipper gräva

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mooniq
7/22/13, 5:05 PM
#25

ja, helt klart är dom på väg ner i pris, vilket är bra och tekniken går framåt med stormsteg. jag väntade i 4 år innan det blev dags i år att införskaffa min robot.. och jag är jättelycklig för jag har verkligen längtat.. Hatar att klippa gräsmatta…. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lorita
7/22/13, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 ja redan nu har dom gått ner i pris men jag nöjer mig med den första prototypen ett tag till, dock inte i gräsmattan dom för klippa våra resterande 8 hektar 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[strutter]
7/23/13, 10:00 AM
#27

#24
Ja, kanske det är bättre att vänta nåt år, med tanke på priset inte minst. Min robotklippare utan guideslinga skulle kosta 20000 kr. Mycket pengar. Samtidigt är jag utled på att kuska runt med den gamla vanliga…🤔

Annons:
Anders 50
7/24/13, 8:38 PM
#28

Barn som leker på gräsmattan är nog det miljövänligaste mot mossa. 😉Annars är som sägs näring i mängd det bästa. NPK-gödsel (kväve,fosfor,kalium) krävs, men då ska den innehålla mycket kväve som behövs till gräset t.e.x, NPK 21-4-7.(Bonnagödsel) 25 kg sådan kostar här på Granngården något över 300 kr och räcker till ca 2000 m2. 

Vill man ge en riktig injektion till gräset så köper man en säck Kalksalpeter också…samma gödning som bönder lägger på nu för att få en skörd gräs till. DÅ blir det grönt! 😃

Järnsulfat tidigt på våren är bra, men lockar fram mycket ogräs, som å andra sidan håller sig grönt även vid torka.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
7/25/13, 6:48 AM
#29

De största miljöbovarna är gräsmatteägarna som använder olika kemikalier för att ta död på mossa och ogräs. Sedan gödslas det i ofantliga mängder med lättlösligt kväve som delvis försvinner till vatten och luft. Ofta görs olika åtgärder på fel tillfällen som gör att en del försvinner och gör skada på andra organismer. 

Minskning av blommande växter gör att olika pollinerande insekter minskar och därigenom minskar även bärskörden. Inte omöjligt att en del av bidöden beror på gräsmatteägarna som bekämpar ogräs eller gödslar med kväve som hamnar på bladen och som sedan hämtas av bina vid sin vattenhämtning.

Anders 50
7/25/13, 9:11 AM
#30

#29 Tror nog att de som gödslar sina gräsmattor står för mikroskopisk del av miljöförstöringen.

Här finns gott om pollinerare, blir finaste skörd på länge av frukt och bär trots att det gödslats med kväve i jordbruket så länge jag minns. Dock är blåbär och lingonriset är brunt och ger knappt nån skörd, men det beror inte på bristen på bin.

Den stora bristen på bin lokalt beror mycket på att samhällena och hela bigårdar slås ut av Varroakvalstret

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Lorita
7/25/13, 9:19 AM
#31

#30 tyvärr inte för bönder idag måste ha en balans i hur dom gödslar och sen ser dom till ekonomin och gördlar vid rätt väder och tidpunkt.

Övergödning bidrar villa ägare rätt bra med 😕

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anders 50
7/25/13, 9:48 AM
#32

#31 Jo jag vet hur man driver ett jordbruk  🙂..född, uppväxt, arbetat med och bor fortfarande på ett sådant. Numera utarrenderat.

Men när man hör all klagan på mossmattor så tror jag inte att de har övergödslat precis. 😉

Men det missbrukas många andra preparat i trädgårdarna och i hemmen, men det är ju en annan fråga.

Min gräsmatta är grön av gräs tack vare NPK och här finns bin så det räcker.👍

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Lorita
7/25/13, 9:58 AM
#33

#32 humlor och dom behöver vi ha fler av

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anders 50
7/25/13, 10:28 AM
#34

#33 Instämmer!  Här bor de i vedbon! 🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Upp till toppen
Annons: