Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd och bärbuskar Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Ogräs och vilda växter Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Krukväxter pelargoner Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Aloe vera blommar

2013-06-23 08:58 #0 av: jossi03

Hej.

är ny har på trådgård forumet och tänkte fråga om hur vanligt det är att aloevera blommar.  Just nu blommar 3 st och det gör de säkert 2-3 ggr om året. Har hört att det ska vara ovanligt men jag vet inte?

Anmäl
2013-06-23 09:02 #1 av: Mooniq

Min planta blommar 1 gång per sommar ungefär. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-06-23 09:06 #2 av: jossi03

ok, mina de blommar även på höst/tidig vinterFunderar

Anmäl
2013-06-23 09:13 #3 av: Mooniq

kan det vara olika fönsterlägen? öst, väst syd? som spelar in

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2013-06-23 09:50 #4 av: Bjornen

Bilden visar knappast Aloe vera utan någon annan Aloe eller annat släkte. Aloe vera har helt gröna blad och symmetriskt placerade blad. Bilden visar en växt med osymmetriska blad och troligen randiga blad (= zebraaloe ??) 

Släktet Aloe innehåller omkring 300 arter och det närbesläktade släktet Haworthia (brukar ibland kallas minialoe) 150 arter.

Anmäl
2013-06-23 23:13 #5 av: jossi03

fönstren är alla i syd läge.. Jo det är säkert ingen "äkta" aloe men jag tycker det är väldigt roligt att de blommar så ofta, och de är ganska fina oxå.. de når ju nästan upp till taket innan de börjar dö Skrattar

Anmäl
2013-06-24 08:59 #6 av: Louise G

Jag håller med Björnen. Det är ingen Aloe Vera. Det är en Gasteria.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!