Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 14704 ggr
beem
4/26/13, 4:42 PM

Övervintra hängpelargon

Jag har under åren haft mängder av olika Pelargoner som jag  övervintrar utan problem -  med några få undantag. 

Problemet är hängpelargon av olika sorter.  Den lyckas jag aldrig övervintra.  Jag har pratat med vänner som säger sig ha samma problem.

Vad kan det bero på att det är så svårt med just den sorten  ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Tant Grön
4/26/13, 5:06 PM
#1

Jag har lyckats övervintra hängpelargoner. Då hade jag dom i ett utrymme som höll endast 14 grader. Dom stod i ett nordväst fönster.

I vanlig rumstemperatur går det nog inte.

beem
4/26/13, 5:12 PM
#2

# 1 Vad är det som gör att just hängpelargon inte tål rumstemp. som andra Pelargoner tål att övervintras i.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
4/26/13, 5:14 PM
#3

Nu hittade jag en fråga på Odla.nu om samma sak - och ett svar.

Så här ser svaret ut:

Sylvia Svensson svarar:

Hej

Det är lite knepigare att övervintra hängpelargoner än de vanliga zonalpelargoner, de är inte helt säkra övervintrare.

Hängpelargoner kan du försöka övervintra inomhus i ett ljust rum i huset i cirka 16-18°. Jag har haft några hängpelargoner hängande i sovrumsfönster med extraljus, en vanlig lågenergilampa ovanpå. Vattna mindre under vintern, bara så pass att hängpelargonen inte skrumpnar ihop. Gödsla inte alls.

Med vänlig hälsning
Sylvia


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kickboard
4/26/13, 6:39 PM
#4

Har haft en blodröd hängpelargon 6 år och den har jag övervintrat i ett svalt rum utan extra belysning.  Ca 12-15 grader och endast lite vatten under vintern någon gång.  Borde hitta en bild av den här någonstans.  Bifogar den senare om jag hittar den.

kickboard
4/26/13, 6:41 PM
#5

Här är tråden och bilden kommer lite lägre ner i tråden.

http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d717aa8b9cb46222d086835-blommor-for-glasat-uterum

beem
4/26/13, 7:03 PM
#6

Wow vilken fin blomma.  

Det är nog temp som blir problemet för mig. Jag har bara rumstemp. och kan möjligtvis sträcka mig till +18°.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
4/26/13, 7:19 PM
#7

Visst kan hängpelargoner övervintras. De bör ha jämn vattning hela vintern och kan även ge blommor under vintern. Det stora problemet är att de ska tas in i god tid och inte vara ute för länge på hösten. Alternativet är att ta in dem under nätterna och "inhärda" dem noggrant.

beem
4/26/13, 9:18 PM
#8

# 7 Mitt fel är då för att de fått för lite vatten ser jag. Jag har låtit dom gå på sparlåga precis mina övriga pellisar och det går alltså inte.

Tack för alla svar. Nu vet jag mer hur jag ska sköta hängpelargon över vintern.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kickboard
4/27/13, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har vattnat den kanske en gång varannan/var tredje vecka i det svala rummet, precis som mina andra pelargoner.

Tog fram dem i början av mars, planterade om och placerade i söderfönster.  Klippte bort lite döda stänglar och ansade lite.  Det har varit mycket sol här i vinter och den har trivts ypperligt.

Nu ser den ut så här och bara väntar på att få komma ut.

beem
4/27/13, 11:33 AM
#10

Så fin den är. Eftersom jag har  varmare så krävs det mer vatten än jag gett den.  

Tack för alla fina tips. Nu ska jag nog våga satsa på en hängpelargon  igen…….om jag hittar en fin .


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: