Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 5158 ggr
Cattii
12/28/12, 9:51 AM

Ett enkelt dammtips till er med liten trädgård :D

Jag bor i lägenhet och har en liiten grästäppa till. Men jag ville ju så gärna ha en damm med fisk. Förrförra sommaren fixade jag mig en genom att helt sonika gräva ner en bebissandlåda, en sådan i plast, i gräsmattan, lägga i en svart fiberduk (för att sandlådan var neongrön :P ), i med lite stenar och akvariegrus för att hålla mattan nere och även skapa lite grogrund för nedbrytningsbakterier. I den har det två somrar i rad nu bott slöjstjärtar (mindre odlingsvariant utav guldfisk) utan problem. Jag får även besök utav grodor i dammen och i våras hade vi även grodyngel där i, som vi själva satte i som rom, som fick kläckas och själva hoppa ur då de vuxit sig stora.

Innan isläggningen tömmer jag o plockar upp hela dammen då jag antar att plasten blir skör om den får stå ute året runt. Men sen är ju inte dessa barnsandlådor speciellt dyra och det är inte speciellt jobbigt att gräva ner dem heller. Den jag har är den trekantiga varianten som ska likna en båt. Dessa sandlådor säljs även med lock som man kan använda om man har mkt katter i trakten som nosar upp ens fiskar, eller så använder man sig utav ett par kompostgaller att lägga över nattetid.

Själv har jag planterat nävor på ena sidan och sedan har smörblommor och klöver etablerat sg där naturligt. Det blir fint när de växer över kanten och döljer själva dammkanten, som jag även lagt natursten runt om.

Den skötsel jag gör på dammen är att jag fyller på vatten vid behov och se har jag även ett algmedel för damm, som jag hälle ri om vattnet blir för grönt. Ibland matar jag fiskarna för nöjes skull, men eg klarar de sig på det som naturen har att erbjuda i form utav insekter och alger.

Fiskarna köper jag i akvarieaffär, jag väljer de riktigt små iom att vattendjupet inte blir så djupt. De växer till sig rätt rejält bara på en sommar. Vintern får de tillbringa inne och möjligtvis får de ännu en sommar ute om de inte blivit för stora, annars köper jag nya små till nästa sommar. Många akvarieaffärer tar emot stora slöjstjärtar, inte så att de betalar för dem men man slipper vinetförvara dem själv om man inte har ngt akvarium. Själv tycker jag om att få se dessa fina väl tillvuxna individer även vintertid och drömma mig tillbaka till sommaren =)

Annons:
Bjornen
12/28/12, 9:17 PM
#1

Karpfiskar dit guldfiskar hör går i dvala under vintern och kan klara sig i även om allt vatten fryser om det finns humuslager som de kan gräva ner sig i. Vatten med bara balans kan klara sig utan algtillväxt och lämpligt med högt pH-värde.

Cattii
12/28/12, 9:26 PM
#2

Nu pratade jag om en barnsandlåda, för att göra en enkel damm till en liten liten täppa… den är inte alls djup. För att övervintra fisk i damm behövs minst 80 cm djup och en pump som cirkulerar vattnet. Algtillväxt är också svårt att undvika i så lite och stillstående vatten, men beror helt på vad för väder som råder under sommaren också, men iom att man gör en nystart varje år så tar det också tid att få en bra balans..och ngt tjockare humuslager är det inte heller tal om.

Cattii
12/28/12, 9:29 PM
#3

Sen pratade jag om slöjstjärt som är en förädlad bastard utav guldfisken, då denna är mindre, växer långsammare och kräver mindre vattenvolym. Dessa sköljstjärtar är tyvärr då också känsligare för låga temperaturer om bör helst inte gå under 15 grader i medeltemp.

Bjornen
12/29/12, 7:01 AM
#4

Vanlig guldfisk kan gå i dvala under vintern.

Cattii
12/29/12, 9:40 AM
#5

Japp vanlig guldfisk kan det :) Om man har ett vattendjup på minst 80 cm så det inte bottenfryser och om man har en viss vattencirkulation på ytan så att sumpgaser kan ta sig upp…
Men slöjstjärtarna är betydligt känsligare och tål sällan lika låga temperaturer..

mcvilse
1/1/13, 3:07 PM
#6

Ingen pump alltså om jag förstod det hela rätt.. hmm kanske ska offra barnens plastbaljor till sommaren… Obestämd
fast jag tror inte att barnen låter fiskarna vara ifred och knappast katterna heller, får nog fundera vidare på det här Skrattande

Men om du ändå har gjort jobbet och grävt en grop för "dammen" och  håller det på en behaglig nivå varför inte lägga i dammduk och göra den permanent?

Annons:
Cattii
1/1/13, 4:22 PM
#7

För att jag inte har råd utan körde på "man tager vad man haver" Flört och visste inte heller om det skulle fungera med så lite vatten. Man behöver ju inte gräva ner dne heller om man inte vill… Skrattande

Upp till toppen
Annons: